onsdag 30 juni 2010

Sommardofter


Piontid! Nu är sommaren underbar. Var ute vid min skrivarlya och plockade en bukett pioner att njuta av under kvällarna.


Två enorma luktpioner stod vid huset när jag kom dit. Sortnamnen är en gissning, men jag är ganska säker på att detta är klassiska 'Festiva Maxima'.


Det här kan mycket väl vara 'Edulis Superba', en annan gammal vanlig sort med underbar doft.



Denna har jag själv planterat, så det är den jag är mest säker på, 'Duchesse de Nemours'.



Tror denna är köpt som 'Felix Crousse'.



Här börjar jag vackla, men eventuellt är det 'Raspberry Sundae'. Någon som har en bättre gissning?

I höstas när jag planterade mina nya pionrabatter hemma var jag i alla fall duktig och ritade kartor över sorterna. Tur, eftersom namnskyltarna jag stack ner intill blektes under vintern och det inte går att läsa en bokstav.
I år har det kommit en ny bok om pioner, 100 pioner av Susanna Rosén. Den kan vara till viss hjälp när man vill sortbestämma sina pioner även om jag skulle önska betydligt fler sorter (men då hade det nog blivit en katalog). Satt också och bläddrade i min egen pionbok Pioner från 2007 vilket också gav en viss vägledning. Min egen bok innehåller mer historia och fakta kring växten och har ingen direkt genomgång av sorter, även om det är många läckra bilder av fotograf Görgen Persson.


Glöm inte att njuta nu!
Eva

27 kommentarer:

Lusthuset sa...

Ja, det måste man göra för det är en underbar tid nu. Härliga pioner. Jag har EN nyplanterad, men som i alla fall lyckliggjorde mig men en vit doftande blomma. Hoppas att det blir fler nästa år. ha det bra. Kram!

Rose Garden Malevik sa...

JÄTTEFINA......OCH TUFF DUK :)
Ha de bra
Håkan
Vi har fått lite, lite regn inatt....hurra :)

Lotta Sultan sa...

vad vacker den sista var!
jag har också bara EN blomma på två nyplanterade för i år. troligtvis har jag satt dom lite mörkt också, men kan ju inte hålla på att flytta dom redan...
kanske till hösten.

Karin - Mina Rum sa...

Pioner är så fina. Jag ska göra en pionrabatt till hösten och då ska jag vara noga med karta och skyltar. Det är lite extra roligt när man kan namnge sorterna, tycker jag.
Ha det bra och fortsätt njuta piondoft. Kram!

IET sa...

Jag ser inte... vad står det för förlagsnamn på din pionbok? Det måste vara den sämsta marknadsföring av en bok jag stött på - jag visste inte ens att den fanns!
(Huh! Nu stöter jag mig bergis med någon förlagsmänniska. Men, ja, ja... )

UNDERBAR bukett du plockat iallafall. Och så vackert det var i just den vasen!
Hej, hej/ I.

Alen Trädgård sa...

Här njuts för fullt;)) Skall alldeles strax gå ut i trädgården för en runda:) Efter regnet är det härligt fräscht. Underbara pionbilder du visar jag har också en el onamnade men är rätt säker på att en är Edulis Superba:) Ha det gott/Monne

Inger sa...

Läckert, gillar din duk och vas lika mycket som pionerna. Tack för rar kommentar hos mig. Ha en fin dag!

haspet sa...

Så härligt att kunna gå ut i sin egen trädgård och plocka vackra pionbuketter. Jag har ännu så länge inte fått någon att blomma vid stugan men jag väntar och hoppas. Tack för fina bilder.// Peter

Iréne JB sa...

Pioner kan man aldrig få för många av :) Har två hederliga bondpioner, en stod här när vi flyttade in och en kommer från mor & far. Därifrån kommer också två av min luktpioner, och innan de delades från mor & far växte de hos min mormor och innan det hos min mammas farmor osv. Tror att det ena är en Festiva Maxima den andra har jag ingen aning om. I fjol hittade jag en stackare inne i syrenäcken också som nu har fått flytta ut i ljuset. Och skulle jag få fler fins det plats :) Eller så gör jag plats, för som sagt, pioner kan jag aldrig få för många av!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Härliga bilder du bjuder på.
Mina pioner runt trädgårdstrappan slår ut just nu och jag bara älskar de.
Ha en skön dag, Petra B.

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Pioner är bara så underbara! Har fyra "buskar" i vår trädgård. Två stod här när vi flyttade hit och två olika kommer från min pappas trädgård. Jag har ingen aning om vad de heter men de är lika underbara för det :-)
Ha det gott. /Ingela

Hampus sa...

Fantastiskt vackra bilder! tycker du ska göra en fotobok av dina bilder, jag använder själv www.solentro.se

Ruben sa...

Jag gillar att läsa om växternas historia och se miljöer, så då förstår du vilken bok jag skulle välja.
Har med åren reagerat på hur felplacerade rhododendron ofta är. Och i år har turen kommit till perenn jättevallmo och även pioner. Nu menar jag inte sol/skugga och dylikt, utan mer, att de saknar blomsterkompisar, eller att de är planterade som solitärer mm. Hur snyggt är det till exempel med en entrerabatt med tre, fyra pioner på rad? Själv känner jag, att det skulle vara intressant med lite handledning i ämnet. En duktig trädgårdsboksförfattare borde ge ut en bok med exempel på lyckade och mindre lyckade planteringar av de vanligaste växterna, och komma med råd. Blink, blink.
Ha det gott!
/Ruben

Klorofyllidyll sa...

Åh, helt underbara. Synd att man inte kan känna doften genom datorn.

Mina är endast i knopp, de står skuggigt.

MVH Petra

Gela sa...

Njuter för fulla muggar. Är nästan mulet här hos mig och hoppas på lite regn. Härliga pioner. Är så dålig på namn har själv flera stycken men har ingen aning om vad det är för sort. Ha en fin kväll/Gela

Carolyn ♥ sa...

Such abeautiful blog. I enjoyed your post on Peonies. You may enjoy my own post on Peonies: http://www.thisgrandmothersgarden.com/2010/06/lesson-learned-from-peony.html

Frøken Solhat sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Frøken Solhat sa...

....det var mig der slettede :0)

Jeg prøver lige igen:

Søde EVA....ja det er virkelig NU det er pæontid.

Jeg vil også umiddelbart gætte på en Raspberry Sunday.....man mange af pæonerne ligner meget hinanden så 100% sikker er jeg ikke :0)

Tror jeg vil ud at plukke en buket nu også.......har endnu ikke kunnet nænne at klippe mere end én ad gangen :0)

Knus Dorthe

Karin sa...

Vackra bilder!
Karin

Karin sa...

PS. Gillar din pionbok. Undrar vem som lånat min...

billan sa...

Härligt med pioner, bara knopp än här!
Men jag känner doften av dina vackra ända hit, eller kanske det kommer från buketten jag fick idag på jobbet:)

Unknown sa...

Se där två bra boktips, som jag kan ha nytta av som inte heller kan hålla reda på vad jag köper och planterar:)
Grym duk på den översta bilden, och såklart grymmaste buketten!
Ha det gott,
Charlotta

Millan sa...

Underbara pioner!
Nej jag lovar att njuta av varje minut, hoppas du med gör det.
Kram

AnnA sa...

Klart jag njuter Eva!(Trots de svara dagarna, jag skrev om...)
Jag har uptäckt hur gott klätterhortentian doftar. Helt underbar doft, och inte alls astmaretande...Vacker i buketter, trots att deninte är så hållbar, men icoh med att brudslöjan är extra sen i år, är den en bra ersättning.
Tack för hälsningen i mitt inlägg!
Ha det!
hälsn
Anna

Tant Grön sa...

Å, du har skrivit en hel pionbok! Tack för alla tipsen, det var en bra idé att rita en karta över sorterna. Jag sätter också ut skyltar som försvinner. Skatorna är väldigt duktiga på att knycka skyltar och stöka runt i mina rabatter.

Knytt sa...

Vilken prakt! :D

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Underbara pionbilder.
Lyxigt att ha många olika så man kan plocka/göra fina buketter.
Trevlig helg
Birgitta