söndag 27 juni 2010

Odlande barn i radio



Imorgon, måndag 28 juni kl 10, är det dags för nästa program av Odla med Stadsgrönt i P1. Den här gången handlar det om att odla med barn. Theo och Irma som medverkar i programmet intervjuas här av programledare Petra Quiding.



Tänk att få se detta när man kommer in i ett annars helt vanligt pojkrum - fönsterkarmen fylld med klorofyll! Theo har bland annat dragit upp chokladtomater - det ni! Det finns hopp om nästa odlingsgeneration minst sagt.



Irma och Theo kunde redan mycket om odling från frö så jag visade dem ett annat sätt att föröka växter på, sticklingar. De var mycket läraktiga och gick snart loss och gjorde sticklingar av de blåbärs- och vinbärsbuskar de fick - så att det skulle bli helt rättvist. Kul!


Här står några andra drömmar i väntan på att komma ut i jorden, till Irmas balkong eller Theos lantställe. Kolla det fiffiga "drivhuset" gjort av ett vanligt dricksglas som ligger på två pennor för luftväxlingens skull. Alltid lär man sig något nytt!


Denna bild är från min balkong och visar vertikalodlingen som jag testodlar för radioprogrammets räkning. Vårblommorna är nu utbytta mot sommarblommor och grönsakerna i nedersta lådan frodas. Det går över förväntan även om jag måste vattna oftare än jag trodde - blåsten torkar ut mer än solen har jag konstaterat!



Rädisorna har blivit stora, goda och helt maskfria. Tror balkongen är den perfekta platsen för snabbväxande grönsaker faktiskt.
Programmet innehåller också reportage från stadsodlingar i stan - med barn. Läs mer här: Odla med stadsgrönt.
Ha en skön vecka - både ni som jobbar och ni som har semester.
Eva

10 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

Kul med barn som odlar.....gjorde jag själv som barn......
Blåsten torkar enormt :)
Ha en fin dag
Håkan

Unknown sa...

Underbart när barnen är med på noterna. Det var mina också ett tag. Nu blir jag lycklig när de vill skörda hallon och jordgubbar till sina smoothies:)
Ha det gott,
Charlotta

Hannele på Hisingen sa...

Kul att börja i tid, minns att jag hade en odling i en flaska..

Alen Trädgård sa...

Visst blir man glad när barn visar intresse för trädgård och odling:) Ha det gott/Monne

Vicky sa...

Härligt när barn engagerar sig i trädgården. Mina syskonbarn har alla varsin växt i min trädgård som tillhör dom. Min syster blev lite less förra sommaren när hennes femåriga son fyllde hela hans sovrum med krukor fulla med ogräs som han planterat efter att ha varit hos oss i några dagar, jag tyckte det var jätte charmigt.

Unknown sa...

Bra att du mämnar detta med 'maskfria rädisor', sån tur hade jag nämligen inte. Vet du om man kan göra nånting åt detta?
Skönt att ser att barn har också interesse att odla, jag älska timmarna med min mormor in trädgården. Det kommer jag aldrig glömma!
Hoppas att du har haft en fantastiskt helg !
Kram
Lilliputput

Anonym sa...

Min veninde har en søn på 7, som jeg sidste år gav nogle tulipanløg. Først fik han et lille rektangel ved legehuset, men det blev hurtigt udvidet. I år er det ham, som har givet mig planter. Solsikker, som han har forsået. Hans bror der i mod mener at haven bør bestå af en stor græsplæne til fodbold. Som voksne er også børn meget forskellige :-)

Lisbeth (countryliv) sa...

Dejligt med sådan et par børn:) Jeg kan godt lide din vertikale have, den er smart:)

Karin sa...

Kul. Själv satte jag frön från apelsiner och avocado och sånt.
Karin

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Barn med odlingsintresse värmer i hjärtat.... Mina hade egna 'land' i många år. Nu har tyvärr intresset minskat hos dem.... Dock inte glädjen över att få dra upp en morot och äta direkt..... Den lusten finns kvar och lär aldrig försvinna..... Eller uppskattningen när man gör fint ute i trädgården. Odlingsglädjen kan ju upplevas på olika sätt :-)

Kram
Charlotte