lördag 12 juni 2010

Alla är finast



Jag får ofta frågan om vilken av de trädgårdar jag skrivit om som jag tycker är den finaste, och varje gång är det lika omöjligt att svara. För jag tycker alla är fina - annars hade det inte blivit något reportage. Det som fångar mig är oftast att trädgården är personlig, att det finns en historia bakom, något mer att "se" än bara en vacker yta. Annars kunde det ju räcka att visa bilder, eller hur?

För mig är en fin trädgård en trädgård som ägaren/na lagt ner kärlek på att odla och vårda. Och då kan den se ut på lika många sätt som det finns trädgårdar. Men hur fint det än är vill jag sällan byta dem mot min egen (det har nog bara hänt 2-3 gånger på 15 år!), för i min egen trädgård har jag ju själv lagt ner all möda.

Alla fina trädgårdar jag ser hamnar förstås inte i tidningen och det beror också på olika saker, ibland utanför min kontroll. Men när reportagen publiceras - då blir jag så glad - för då får jag äntligen chansen att berätta för andra om hur fina trädgårdar vi har i detta landet. - Fram till publiceringen håller vi nämligen hårt på dessa "hemligheter", därför syns de aldrig på bloggen.



Skaffa gärna nya numret av Trädgård & Blommor som ges ut av samma redaktion som gör Drömhem & Trädgård. I den presenteras 15 vackra trädgårdar och fem av dem har jag varit och gjort reportage i tillsammans med fotograf Annika Christensen.

Detta fascinerades jag framförallt för i dessa fem fina, men olika, trädgårdar:

Jerker och Stefans asiatiska kolonilott. Önskar jag hade: maten!

Barbro och Bertis rostiga skapelser. Skulle passa hos mig: Draperiet!

Berit och Kjells radhusträdgård. Fångas av: Den mysiga stämningen!

Eva och Tommys österlenparadis: Känner igen mig: Kärleken till det udda!

Kerstin och Helgens sluttande trädgård: Imponeras av: Välskött och prunkande!

Tack alla för att vi fick komma till era underbara trädgårdar! De 10 andra reportagen i tidningen är också läsvärda - bland annat står det om Karl Foersters fina trädgård som jag ju skrivit om här på bloggen.

Varma hälsningar
Eva
PS. Efter ytterligare 26 mm regn blåser det nu halv storm - håll i er alla blommor!

15 kommentarer:

Gela sa...

Här hos mig blåser det också halv storm. Skickar en stilla tanke till mina tomater jag har där ute hoppas de klarar sig. Den tidningen måste jag bara köpa. Du och Annika gör så fina reportage. Ha en fin fin helg/Gela

Rose Garden Malevik sa...

Ska kolla i tidningen...lite kul :)
Håkan

Inger sa...

Tack för tips, ska köpa tidningen, vill läsa om Karl Foersters trädgård som ju även jag har besökt.
Fortsatt skön helg!
Nu har regnet kommit till mig.

NinaVästerplana sa...

Har läst ikapp lite.... Får ut o jaga trädgårdstidning innan jobbet börjar.... Hoppas du har fler komposter för penséerna brukar blomma hela sommaren ;-) Jag sätter dem på tomma fläckar i rabatterna o så får de fröså sig som de vill... särskild de småblommiga brukar ge nästan lika spänande resultat som aklejerna....
Ha´t himla gôrgôtt i trädgårdarna
Nina

Tigris Predikantan sa...

Tack för tipset, skall testa! Just nu känns det riktigt hopplöst, de är många .... för många!
:(

Unknown sa...

Brukar läsa den tidningen, fast just det numret har jag ännu inte skaffat mig, får ta och göra det. Älskar att läsa om/och njuta av bilder från andras trädgårdar.
Ha en underbar dag!
Camilla

Susie på Stjärnarve... sa...

Jahapp, då måste man ge sig av och köpa en tidning - för dom femton reportagen måste man ju bara läsa!
I föreningen Gotland Trädgårdsön så är jag "reporter" och gör reportage till vår hemsida från olika sevärda trädgårdar här på ön. Jag håller med dig, jag har hitintills inte varit i en enda trädgård som inte haft något intressant, kul, spännande, vackert eller lärorikt att visa upp. Och då har jag varit i flera trädgårdar som inte alls är i min smak egentligen.
Men jag håller också med dig, jag vill inte byta min trädgård mot någon annans!

Trädgårdsdrömmar sa...

En fin trädgård är bara den som är älskad. Imorgon ska vi åka runt i Blekinge och titta på andra trädgårdar...ska bli så roligt och inspirerande. Jag kan hänföras och bli oerhört berörd av andras trädgårdar. Av två anledningar.
Det första och viktigaste är att ägaren själv älskar sin trädgård...sådär mycket så att det känns. Den andra anledningen är att jag kan hitta en bit av mig själv i en annans trädgård. Det är inte alltid lätt att se det i ett repotage. Det finns så många pärlor som aldrig varit med eller kanske kommer att vara med i ett repotage i en tidning. Men är ändå en på miljonen trädgård. Jag tycker jag att ni gör ett bra jobb när ni med ord och bild försöker komma åt den där känslan.
Fortsätt med det!!!
Kram Carina

Unknown sa...

Ja, kära värld vad det blåser i dag. Det är inte bara blommorna som håller på att blåsa bort - jag med! Det blir absolut att stanna i affären idag och köpa tidningen. Tack för det tipset. Jag älskar att inspireras av andras trädgårdstankar och dina och Annikas reportage är underbara!
Ha en skön trädgårdslördag,
Charlotta

Karin sa...

Ska skaffa tidningen. Den ser mysig ut! Jo, storm är det här med. Bara att hålla tummarna att det mesta klarar sig!
Karin

Fru C sa...

Jamen den tidningen får man försöka få tag på. Åh vad jag hatar vädret just nu.....inte ens en bra tidning kan göra nåt åt det faktiskt!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Det var mitt i pricken.
Visst har vi alla en fin och den finaste trädgården på jorden, precis som alla vi mammor är världens bästa mamma.
Hjärtat är det som avgör saken, och man kan aldrig göra rätt för alla i ett reportage.
Trender och "inne-saker" avgör tyvärr ofta vad som kommer med i tidningar. Och så är redaktörerna som ansvarar för vad som få lov att komma med också bara människor eller hur.
Alla som älskar att stoppa ner sina fingrarna i jorden har var och en för sig världens bästa och finaste plätt på jorden, fattas bara annat!
Ha en fortsatt skön och grön helg,
Petra B.

♥Min Eden♥ sa...

Jamen..ni måste ju ha världens bästa arbete :D

Möllebacken sa...

Ska absolut införskaffa den tidningen, ännu en tidning i samlingen. I dag var det ju inte precis väder för att vara ute så jag fick för mig att jag skulle gallra bland alla mina tidningar..... hmmm... inte mycket blev bortplockat av dem jag gick igenom. varje Drömhem & Trädgård jag tittade i så var det ett reportage med dig och Annika. Det är en speciell atmosfär över dessa reportage som jag verkligen gillar. Och inte har jag hjärta att göra mig av med dessa tidningar, så de hamnade i tidningskorgen så att jag kan sitta och njuta av dem igen.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Pella

Frøken Solhat sa...

Du har ret Eva......hver have sin egen charme. Alle er forskellige og dog lige facinerende med hver deres sjæl :0)