fredag 11 juni 2010

50 mm och en räddning



Denna vecka har det kommit över 50 mm regn och blommorna börjar se lite ledsna ut. Fast just petunian är ju ganska vacker med munnen full, eller hur.



Nätnävan brukar vara en favorit, men nu ligger den som en blöt trasa mot ölandsstenen.



Buskpionen orkar inte heller mer.



Till och med aklejan tröttnade. Kan ha varit en cykel förstås...



Och tulpanerna som var snyggt vissna häromdagen är nu bara äckliga och ska bort!

Mulna dagar med hög luftfuktighet är däremot perfekta till att vänja pelargonerna vid utevistelse. De som stått i vardagsrummet hela vintern och våren åkte ut i dag.

Och så har jag haft dåligt samvete för mina penséer. De finaste grävde jag därför ner i min nya pionrabatt (kolla det snygga stödet från Eld Garden). Det är er förtjänst kära bloggare!
Eva

18 kommentarer:

Ruben sa...

Uppbindning, uppbindning och åter uppbindning, är det som gäller - FÖRE. I år var jag ovanligt alert. Nu regnar det (skönt) och efteråt visar det nog sig, vilka jag glömde! ;-) Din petunia ser ut att inte sakna vatten iallafall!
På TV-vädret säger de, att vädret inte blir så bra! Bra! Vad menar dom - det är hur bra som helst med regn - åtminstone i Mälardalen!!
Ha det gott! /Ruben

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Oh, tänk så fånig man är... att man blir så glad när några livskraftiga, vackra penséer blir räddade ur komposten:-)

Ha en god, lite torrare weekend, får vi hoppas:-) H.

Fägring och mylla sa...

Nu sitter jag här med nya numret av Trädgård & blommor och läser alla fina reportage du och Annika har gjort. Rena njutningen :) Ett så fantastiskt roligt arbete ni måste ha! Tänk att få se så många fina trädgårdar och träffa alla de entusiastiska trädgårdsägarna. Så inspirerande! Och på andra sidan allt arbete ni gör sitter vi andra här och njuter av bilder och text. Tala om att sprida glädje omkring sig!

Och i natt kom regnet till Mälardalen också. Äntligen för här behövs det vatten just. Fast några 50 mm vill jag inte ha, även om det finns en viss tjusning i förfallet när växterna deppar av regnet. Petunian ser verkligen kul ut, som om den fått alldeles för mycket av det goda och lagt sig vid bordet att vila.

Ha en riktigt fin dag!
/Cecilia

Caroline sa...

Hej! Kul att du läste min tidningsdebut! Tycker detta har varit en väldigt kall vår och nu en regnig sommar.. men efter regn kommer sol så snart är vi väl förtjänta av riktigt sommarväder! Tror även växterna vill ha lite sol! Hälsningar Caroline

Rose Garden Malevik sa...

OJOJ.......stackars er.....här kom det precis lagom......var jättetorrt.....
Håkan

Marina sa...

Oj som regnet kan förstöra och nu regnar det här igen. Kram!

Susie på Stjärnarve... sa...

Det var en otroligt tjusig bild av petunian, mycket duktigt fotat!
Här har vi ju saknat regn, men inatt kom det 23 mm på en halvtimme. Jag vaknade t.o.m. av regnet! Men nu kan det gärna få bli sol och lite värme så man kan bada i havet!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Stackars petunia, den som gapar efter för mycket... ;o)
Med förhoppning om en torr & fin helg,
Lydia

gittan sa...

Ja regnar det gör det då verkligen i år! Jag ska ut och rädda livet på en del plantor som står på avhärdning. Plastbackarna räcker inte till och en del brätten som inte har hål i botten har fått anv. i brist på annt dvs. växterna riskerar att "drunkna" Hoppas helgen bjuder på uppehåll iallafall / gittan

Sophia Callmer sa...

Ja det bara har regnat och regnat, jag hoppas som du på torrare väder, det behöver röjas upp i min trädgård..ha en skön helg/Sophia

Sylvia sa...

Nu skulle vätan gott få räcka...
Men det var en kul bild med petunian med munnen full av vatten!
Och kul var också pensérättningen! Jag har en likadan, förresten, men inte i komposten!

Britt sa...

Det har kommit mycket vatten men jag hoppas att det skall vara bättre i helgen gräset behöver sig en omgång//Britt

Lena Andersson sa...

Första bilden var bra.= )

Inger sa...

Nätnäva och ölandssten, känns nästan som hos mig, men regn har jag inte, inte än.
Trevlig helg!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Regnet verkar ha stannat i de södra delarna av landet. Här har det bara skvittrat lite... inget att tala om..... Kallt är det däremot....

Vilken räddare du är :-) Mina penséer ligger hopplöst kvar i komposten.... Men å andra sidan har jag faktiskt kvar några krukor med de allra finaste.....

Ha en bra helg!
/Charlotte

Trädgårdsdrömmar sa...

Vad bra att du räddade penseerna. Men nu har jag slängt en del av mina. Tänkte... ja Eva har nog rätt, man får ge plats åt det nya. Men nu har du ju satt ner dina i landet. Hmm mina ligger längs ner i en renskorg. Oj vad det regnar!!! Det är likadant här, men saker har inte kommit lika långt här så det har inte tagit så stor skada. Nu åker vi till Blekinge imorgon för att titta på vackra trädgårdar...hoppas att regnet avtar.
Ha det gott
Carina

Anna sa...

Jag tycker det finns något vackert över den cykel som finns i trädgårdar. Förfall behöver inte bara vara död och elände, många blommor är nästan minst lika vakra när de blommat över som när de blommar. Frökapslarna på pioner till exempel. Hur snygga är inte de? Mormor envisas med att jag ska klippa bort dem när alla hennes pioner blommat över... Det tar emot, men jag brukar smyga hem några och sätta i en vas istället för att slänga dem...
Växter som fått utstå regn och vind har ofta en förvånansvärd förmåga att återhämta sig. Ena dagen ser de ut som om de gett upp helt, men några dagar senare har de nästan återhämtat sig helt. Det ger styrka och inspiration. Kan en nätt liten perenn resa sig efter ett skyfall, då kan jag klara av motgångar och uppförsbackar i livet jag också.

nevva sa...

hej o tack för kommentaren! Jo fdet var förra helgen det tvättades och hängdes på tork ute. Helst ska det väl vara vittvätt, så att det blir romantiskt? :) Nu är det eländigt vått ute och jag har fått rädda en del plantor från drunkningsdöden.
Ha det gott!'
Margit