onsdag 23 juni 2010

Nyss inkommet



Dålig impulskontroll, kan man skylla på det? Inte för att det finns plats i min trädgård till särskilt många nya växter och inte heller finns det tid att plantera dem - ändå föll jag för ett erbjudande från odla.nu. Och med posten kom fyra välinpackade beställningar + 2 bonuslådor med pelargoner.



Det var ganska små växter, men priserna var bra så jag hade inte räknat med mera. Kvaliten var utmärkt så jag var mer än nöjd med köpet. Blåbär och hösthallon som kompletterar tidigare odlingar är redan i jorden. Värre är var jag ska sätta klematis och blåregn, men de växer ju uppåt så jag får väl leta upp något litet hål. Med pelargoner är enda problemet att 50-liters säckarna med jord tar slut hela tiden, men nu är de satta i nya stora krukor.

Och visst kan det bli supersnyggt med blåregn mot vårt vita hus, eller vad tror ni?

Fortsatt skön vecka
Eva
Klicka på den här länken om ni vill läsa om hur jag tycker man ska hylla Ulla Molin i hennes hemkommun (samma som min) http://hd.se/hoganas/2010/06/22/ulla-molin-park-kan-locka-turister/

17 kommentarer:

Inger sa...

Högst mänskligt att köpa växter och med bra priser blir det ännu roligare. Blåregnet kommer att bli jättefint.
Ha en bra dag!

Ruben sa...

Som man bäddar får man ligga!!! ;-) Ursäkta, men lite skadeglädje får man väl undslippa sig. Känner igen "problemet", men det löser sig konstigt nog alltid!!
Såg den lilla trädgården "Hommage till Ulla Molin" under kulturhuvudstadsåret. Den var fin och gav ett lugnt intryck, men i en sådan park ska man nog helst vara ensam! Men, i en av Enköpings fickparker (som vi föresten tycker allra mest om) - Jan Fridegårdparken, har vi alltid varit så gott som ensamma de gånger vi varit där. Bra jobbat, Höganäs behöver synas lite mer!
En trevlig midsommar önskar jag!
/Ruben

Fru C sa...

Älskar ju Ulla Molin och självklart borde man hylla henne. Det var ju lite olika kommentarer på din artikel (minst sagt). Inte skrivna av några trädgårdsvänner precis verkade det! JAG gillar iden och skulle bli den förste att göra ett besök.

gittan sa...

Kärt besvär det där =)

Hrm... nu fick du mig att vilja leta fram mailet från Odla igen. Jag vill ju ha blåbär... min karaktär är inte den bästa när det gäller växtinköp "fniss"

Rose Garden Malevik sa...

hihi...känner igen det där beteendet......"trädgårdsmissbrukare", men värre saker kan man väl missbruka :)
Ha en bra dag
Håkan

Anjas Hill sa...

Hej Eva!

Om brist på impulskontrollen inte tar värre uttryck än så - må det vara hänt!

Det verkar numera enligt nya forskningsrön att det som förr ansågs som allvarliga mentala defekter, typ bokstavskombinationer och annat - i själva verket är en tillgång. T e x borde man efterfråga ADHD:are inom politiken för att människor med denna koncentrationsdefekt har en unik känsla för helheter som befrämjar kreativiteten i tänkandet!
Lite brist på impulskontroll visar sig nog snart vara också en källa till skapande...;))!/Anja

Anna sa...

Men är det inte det som är en av tjusningarna med en trädgård? Man blir aldrig klar! Alltid är det nåt man kan flytta på eller plantera nytt. Vad trist det skulle vara om man bara slutade att plantera nya växter. Trädgårdar som säger något om den som bor där är de vackraste. Att tillföra nya växter är väl lika viktigt som att våga utveckla sig själv? Testa nya saker, lära sig... Och när det dessutom råkar dyka upp växter till rätt pris så finns det väl ingen anledning att låta bli? Utrymme går alltid att hitta på något magiskt vis.

Lotta Sultan sa...

jaha... undrade just hur paketeringen av plantor från odla såg ut. ser ju fint och stadigt ut.
själv blir jag jätteglad om jag kommer på ett litet hörn någonstans där man kan peta ner något växande i jorden!

Britt sa...

Odla har jag också beställt i från, det var bra plantor//Britt

Monica sa...

Jag har faktiskt avstått erbjudande därifrån. Raderat mailet innan jag hinner ångra mig. Man HAR ju inte plats för allt man vill ha :)
Trevlig Midsommar
Tjing
Monica

Sylvia sa...

Jag har varit i Ulla Molins trädgård och tagit massvis med bilder! Härligt!

Och visst får man förköpa sig på växter, det är ju "omöjligt" att avstå när man ser något man vill haaaa och det dessutom är billigt!

Glad midsommar!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Konstigt nog tycks det alltid gå att klämma ner några plantor till. Själv var jag på Lödde plantskola igår och oj, det slank med en del plantor hem fast jag inte 'behöver' fler alls! ;o)
Ha det så jättebra,
Lydia

Tant Grön sa...

Å, det är alldeles för enkelt att handla på nätet! Särskilt på ställen där man har handlat förr så namn och adress och allt sånt där redan finns där automatiskt.
Jag gjorde samma sak som du igår. Ett mail, några knapptryck och-hoppsan!-jag är ägare till tio nya plantor.
Lite vett finns det i beteendet ändå. Jag lider nämligen av akut snigelchock och måste fylla stora hål där inte en enda direktsådd ettåring har tillåtits komma upp. Så nu har jag köpt snigelsäkra växter (om såna finns). Nävor ska det bli, många nävor.

Lena Andersson sa...

Usch ja det är så lätt att falla för frestelsen, jag har lyckas ligga lite lågt i år för ovanlighetens skull.
mvh Lena

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Att falla är en stor del av nöjet med den hobby man har, tycker jag.
Blåregnet kommer att bli perfekt mot ert vita hus.
Trevlig midsommar
Birgitta

IET sa...

Ja, det är konstigt det där att jordsäckarna tar slut nästan innan man öppnat dem. :-)
/I.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hejsan! Vilken trevlig blogg du har! Jag har läst mycket som du skriver så det är verkligen kul att följa ditt eget trädgårdsliv, kommer gärna tillbaka!

Vore toppen med en park i Ulla Molins minne, vilken bra idé. Hoppas det går vägen!

Det där med att jordsäckarna tar slut hela tiden, känner jag igen... :-)