torsdag 17 juni 2010

Nu nävlar



Nu börjar nävorna blomma hos mig! - Vissa har varit igång ett par veckor, medan andra just slagit ut. Detta är trädgårdsnäva, Geranium 'Johnson's Blue', som jag planterade förra året. Brer ut sig ordentligt och verkar lovande!



Brunnävan, Geranium phaeum, självsår sig i skuggan på norrsidan och bidrar med dessa vackert mörklila blommor.



Den här busiga nävan som väver sig in i allting har jag tyvärr inget namn på. Fröna kom nog från RHS för många år sen tror jag. Får leta bland gamla fröpåsar om ingen av er känner igen den. Den gifter sig fint med den mörkbladiga töreln i bakgrunden tycker jag.



Nätnävan, G. renardii 'Tschelda' reste sig efter ösregnet och stilar här mot en funkia.



Denna är köpt i Danmark som trädgårdsnäva 'Summer Skies', små smala blommor och ganska hög, ca 50 cm.



Detta är ännu en RHS-näva. Jag misstänker att det är en namnsort av en flocknäva, men även detta namn har fallit bort. Färgen är lite för skarp för mig, men i skuggan under syrenen är den faktiskt ganska fin.



Den här fick jag i fjol från Bohus perenner utanför Båstad, en mörkbladig näva med pyttesmå söta lilarosa blommor. Någon sa att den inte är härdig men trädgårdsmästare Lehel lovade att den skulle övervintra och det gjorde den, trots den stränga vintern. Men var är namnlappen som jag sparade så omsorgsfullt? Jag tror den ska blomma länge och om jag hittar namnet så återkommer jag förstås!
Varma hälsningar Eva
PS. Tack igen för alla kramar och hälsningar. Jag har läste dem flera gånger och blir bara på bättre och bättre humör! Skönt att svackan tycks vara över för den här gången.

28 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Jo nu nävlar...jag ska också investera i flera...dom är ju så sööööta :)
/Nina

Anna sa...

Den namnlösa (trejde uppifrån) var ju helt fantastisk! Kärlek vid första ögonkastet...

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Nävor är fina, bra kompisar till rosor också.

Moa sa...

Ljuvliga små varelser.. minna har oxå börjat blomma och jag njuter.. =). Ha en härlig dag.. MOa

Tigris Predikantan sa...

Finns de i så många sorter?
:)

Lotta Sultan sa...

vad enkelt, vacker brunnävan är!

Karin - Mina Rum sa...

Det där med nävor är en ny förälskelse för mig. Köpte en vitblommande brunnäva och blev kär. Nu planerar jag en näv-rabatt någonstans i trädgården. Flera av dina skönheter skulle platsa i en sådan.
Ha en fortsatt fin vecka. Kram!

Alen Trädgård sa...

Ja nävor är ett underbart släkte, en del gillar jag mer än andra då vissa nästan tenderar att bli "ogräs" men man blir garanterat berörd;) Ha det gott/Monne

Eva Linnea sa...

Nävor är så skira och fina. De börjar segla upp som nya favoriter i min 10-i-topp-lista.
Kram EL

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Ja, nu är det nävatider...;-)

Jag tror den där nästsista lite skarpa är g. macrorrh. Czakor. En riktig liten "titta-på-mig" sort:-)
Den busiga sorten ser ut som någon spansknävahybr eller en oxonianumhybr.
Ha det! H.

Rose Garden Malevik sa...

Näpna och Vackra :)
Kram Håkan

Ruben sa...

Det finns verkligen hur många vackra nävor som helst, tror jag. Kan tyvärr inte namnen på de okända, nävlar också!!! ;-)
Ha det gott!
/Ruben

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Gillar också nävor.... men har inte ens i närheten av alla sorter du har...

Man behöver inte ha namn på allt.... Blommorna är fina ändå :-) Men det är såklart kul att veta vad dom heter.......

Torsdagskramar
/Charlotte

Sophia Callmer sa...

Så många olika fina nävor du har! Jag tror att jag ska ta och så lite fler sorter, de är så snälla och tacksamma blommor tycker jag och tuffa, nävlar!
kram

AnnCharlotte sa...

Jag älskar nävor...Brunnävan står på min önskelista ;)

Lotta sa...

Jag börjar så smått få upp ögonen för denna växt. Dina bilder gav mig fler argument för inköp. Tyvärr vill jag ju ha allihop!!!

Sylvia sa...

Skulle den rosa vara G. endressii, spansknäva? Lite klen för att vara den, men det finns kanske även sådana sorter. Eller så kanske G. maculatum?

Den sista lär i alla fall vara chokladnäva, med det häftiga namnet Geranium sessiliflorum subsp. novaezelandiae 'Nigricans'.

Jag har en spontan korsning av brunnäva med BLÅA blommor! Blommar just nu.

Mina Gröna Tankar sa...

Åhh, tack Sylvia för namnet på chokladnävan! Sökte på nätet efter just denna för att föra in i kartoteket.

Vilken liten goding 'Summer Skies' verkar vara. Ny favorit för en som inte bestämt sig, för eller emot nävor... :-)

Frøken Solhat sa...

Storkenæb....dem må jeg have nogle flere af.....bliver jo helt forelsket når jeg ser dine.
Brunnäven er da aldeles skøn.

Unknown sa...

Impressed! Så många fina nävor du har! Själv har jag bara en, men den påminner mig varje år om att jag borde ha fler:)
Ha det gott,
Charlotta

Fru C sa...

Akta dig för brunnävan.....de tar snart över en hel rabatt hos mig och det är INTE meningen kan jag meddela. Den lilla nävan från Bohus sålde vi förra året. Visst har den också vackra blad?

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tack Hillevissan och Sylvia för namnen. Jag tror inte den "busiga" är spansk näva för den har jag och den har ett helt annat växtsätt och större blommor. Oxaniumhybrid ska jag googla på däremot.
Brunnävan frösår sig precis lagom hos mig, ett år var det aningen för mycket men då var den lätt att rycka bort och nästa år blev det "rätt" dos igen.
Eva

Margot sa...

Så många vackra nävor! Själv är jag nyförälskad i nävor! Vill ha fler och fler!
Ha det gott!
//Margot

Merja sa...

Underbara nävor! Går inte att ha för många av:)

Britt sa...

Nävorna är inte tokiga. Summer Skies gillade jag//Britt

Fägring och mylla sa...

Nävor är ju bara så underbara! Och användbara. Det finns en för varje plats och läge. Själv älskar jag vit brunnäva i skuggan, Geranium 'Jolly Bee' i solen, och flocknäva i alla färger bara för att den tar för sig och klarar allt!

Ha en fin dag!

/Cecilia

Spirande grönt - sa...

Vilken vacker samling! Nävor är verkligen bra överallt:)!

Ha en fin fredagkväll,

Rebecca

IngunnBW sa...

Mange nydelige Geranium samlet på ett brett :) Jeg blir mer og mer glad i denne plantegruppen, de er utrolig anvedelige. Jeg har en sort i den skarpe farven, men den gjør seg sååå godt som bunndekke og lyser opp mellom bladverk med de rosa blomstene. Nå får man jo også hybridene som blomstrer fra tidlig juni til sen høst, hva mer kan et hjerte begjære :)