torsdag 10 juni 2010

Tusen tulpantack för i år



Tulpanerna har i vår blommat längre än på många år. Det finns faktiskt några som är fina fortfarande. Men jag gillar de vissna också, de har en annan sorts charm.



Och det är bara att säga tack och adjö för i år - tack för en fantastisk föreställning.



Tulpaner från april till mitten av juni, otroligt...



I höst ska jag plantera ännu fler. Tror inte det kan bli för mycket...



Vintergäck behöver jag inte planera längre, det sköter de själva. Se här hur fröna bara väntar på att hamna i jorden.
Varma hälsningar
Eva
PS. Jag lovar att penséerna i komposten beundras varje dag. Ingenting hamnar ovanpå så länge de är fina. Jobbet krävde krukorna av mig, tyvärr, men det kom ju mycket nytt fint i dem! Kanske någon åker ner i rabatten i alla fall.

17 kommentarer:

Lavendel sa...

Jeg har også fået ideer til flere tulipaner...fine fotos!klem

Rose Garden Malevik sa...

Ja nu e de äntligen sommar...men tulpaner e fint :)
Ha en fin dag
Snart ses vi :)
Håkan

Unknown sa...

Även en tulpan i förgängelse är vacker.
//Camilla

Sommarträdgården sa...

Ja ,tulpaner är tulpaner och är alltid lika välkomna när de dyker upp på vårkanten.

Linda sa...

Ja vi takker og bukker:) Flotte har de vært, nå skal de få hvile frem til neste års show:)

Pushing up Daisies sa...

Egen sändningstid för Odla med Stadsgrönt nu! Vilka är med mig?!

Malena Skote sa...

Vissne-tiden är ju lika vacker som prunkar-tiden, ser jag på dina bilder...

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tack Pushing up Daises för att du gillar "mitt" radioprogram.
Eva

Boäng sa...

Härligt med så mycket lökväxter. Men de vissnande vintergäcken gillar jag inte, och helt omöjliga att rensa bort är de. Hade gärna sluppit dem i framkant av mina rabatter. Hur gör du? Står ut eller repar bort?

Anjas Hill sa...

Vilken tur att vi tycker olika - hemma hos mig hamnar vissna tulpaner i komposten och inte fräscha penséer;))!/Anja

Sophia Callmer sa...

Tulpaner i förfall, vackert! Tänker som du nästa år ska jag ha många fler tulpaner, de är underbara. ha det gott/Sophia

Annelie sa...

Det är lite vedmodigt när fina blommor har gjort sitt. Men en del kan vara vackra i sitt förfall också, som du säger om dina tulpaner. De förvandlas till förvridna skulpturer i olika färger.
Den där ljusrosa-gröna tulpanen är helt klart på min lista till hösten. Hua, att tänka på hösten nu.
Måste vara detta regniga och dystra väder vi har här idag.

Annelie

Unknown sa...

Håller med dig om tulpaner. De är så vackra när de torkar och blir mer skimrande. Och ja, vad gör man med alla frön från vintergäcken?

Tant Grön sa...

Tulpaner kan man verkligen inte få för många av! Jag har haft en underbar föreställnng i år av vita tulpaner som jag köpte superbilligt i november och planterade i höstmörkret.
Enda risken är väl att man lägger ett nytt lager av tulpanlökar ovanpå gamla lökar för att man har glömt bort var de växer.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Tulpaner är vackra i knopp, utslagen och utblommade och vissnade..... Konstigt :-)

Kram
/Charlotte

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Så sant, i år har tulpanerna blommat senare och längre, kan inte minnas att de blommade samtigigt med Lupinerna.
Tack för kommentaren idag ;O)
Petra B.

Susie på Stjärnarve... sa...

Här är massor av tulpaner i blom fortfarande trots all sol vi har haft, beror nog på att det varit väldigt kyligt. Och du har helt rätt - tulpaner kan man ALDRIG få för många av!