söndag 13 juni 2010

Odlarlycka är



När tre av fröerna som jag plockade på marken under en blomsterkornell i höstas har grott!



Att den svarta kobrakallan som jag trott dött i vinter tittar upp och dessutom har blivit två!



Att den söta japanska lilla primulan, Primula kisoana, jag fick av Maria i fjol blommar för första gången.




Att pionen 'Paula Fay' som jag fick hem med min stora pionbeställning från Guldsmedsgården i november redan har fem knoppar som visar färg!



Att den ovanliga blå aklejan som jag fick av Anja i fjol trivs och har knoppar!



Att min nya handskar med gummifingrar (Bröderna Nelson 20:-/paret) klarat av en hel dags rensning utan att gå sönder! Dessutom var de sköna.
Såna här lyckorus gör att jag glömmer både 75 mm regn och storm (och årets första mördarsnigel). För så här härligt kan det ju också vara att ha trädgård!
Ha en skön vecka!
Eva

23 kommentarer:

Lena Andersson sa...

Härligt med positiva människor.
mvh Lena

♥Min Eden♥ sa...

Ja Eva, tänk att vi trädgård-freaks är nöjda med så lite...härligt!!

trädgårdsdrömmar sa...

Ja det är inte så dumt när sånt man trodde dött under vintern visar sej och växer.Då blir man så glad.

Rose Garden Malevik sa...

ODLARGLÄDJE ÄR HÄRLIGT..... :)
OFTA GLÄDS MAN MEST ÖVER DOM SMÅ TINGEN......MEN DET SER FINT UT ALLTIHOP
HÅKAN

Frøken Solhat sa...

Ja vist er det lykken - trods vind og regn. Jeg ville ikke være foruden haven og alle dens glæde :0)

Jeg taget mig den frihed at linke til din skønne Blogg IGEN, IGEN Eva :0)

Knus Dorthe

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Rik är den som har förmågan att se det stora i det lilla! :o)
Hoppas kunna komma och se dina pioner med Ann en dag? :o)
Ha en fortsatt härlig söndagskväll,
Lydia

Karin sa...

Mycket fint att glädjas åt. Jag köpte "garden girl" handskar med gummi de stod inte pall en dag!
Karin

AnnCharlotte sa...

Tänk vilken oändlig skatt man har att ösa ur om man har en bit jord att plantera i....

Britt sa...

Ja nu är härliga tider//Britt

NinaH sa...

Precis sån´t gör en lycklig!;-)

Fundera grönt sa...

Härligt! Jag vill att det ska torka upp lite nu och bli varmare. Sol vill vi ha. Så växer det fint på odlingslotten...
Ha det fint!
Nanna

Anonym sa...

Ja det är sanna lycka! Vad gör det att det regnar då...

Kram

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Tack för så glada utrop, din odlarglädje smittar av sig så härligt:-)

Ha det gott! H.

Unknown sa...

Förnöjsamhet är en egenskap man kan leta ihjäl sig efter i våra moderna tider. Men bland trädgårdsfolk breder den ut sig som ett (hälsosamt) virus!
Ha det gott,
Charlotta

Sophia Callmer sa...

Ja visst är det kul när de där små växterna och sådderna man inte varit säker på om de kom, faktiskt kommer! ..och man kan glömma vädret..ha en skön vecka/Sophia

Lotta Sultan sa...

härligt! det är dom små sakerna som räknas!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Man blir så glad, så glad när växter överlever..... eller handskar håller, åtminstone en dag...... :-)

Håller helt med dig där Eva :-)

Ha en underbar måndag!
Kram
/Charlotte

Gunilla sa...

Visst får man ett lyckorus när det bara dyker upp något som man trott frusit bort.
Jag brukar få lägga band på mig för att inte vara och gräva och se efter.
Har du något namn på Aklejan som du fick av Anja?.

Här har några frösådder som stått i sålåda nu i två vintrar visat blommning en liten Primula farinosa den påminner om den du har men lite mera fransig blomma jättesöt.

Jag har jobbat i trädgården hela helgen med en ny plantering av pioner och clematis det tar lite tid för vi har jättemycket sten som skall tas upp ur jorden och det är rätt så tungt. Gubben får rycka in med spettet för att hjälpa till.Men jag tror att det blir riktigt fint. En skärmvägg av armeringsmatta ,trästolpar och armeringsjärn lite rostigt pynt.
Sedan är det bara för clematisen att klättra och bilda en grön blommande vägg.

Ha en fortsatt fin dag.
Kramen/Gunilla

Mitt smultronställe sa...

Hej!!
Härlig blogg du har!!
Och roligt skrivet!
Lyckan är total men nu vill vi inte ha mer regn på ett tag...

Ha det bra i veckan, kram Camilla.

Millan sa...

Det är så lite ibland som kan göra en lycklig.
De dära handskarna hade jag med förra sommaren och de höll sig bra får nog ta och köpa ett par till.
Ha det gott!

Jord under naglarna sa...

Odlarlycka - härligt! Jag tror säkert att vi trädgårdstokar har både stort och smått som gläds åt. Lycka kan ju vara en doftpust från syrenen. :)

Anonym sa...

Jag har ett par trädgårdshandskar med gummifingrar också. En ovärderlig present från en kär vän. De är superbra och hållbar både när man spikar, gräver och rensar ogräs. De enda jag kan rensa ogräs med, annars måste jag köra fingrar i jorden och bli så skitig under naglarna att det tar dagar att bli ren...
/Kolonistan

http://kolonistan.wordpress.com

Anjas Hill sa...

Kunde inte ha definierat odlarlycka på ett bättre sätt själv;)))!
de ljusgröna trädgårdshandskarna har även jag och instämmer i loven!/Anja