måndag 7 juni 2010

Ut med våren in med sommaren



Förmodligen har jag landets snyggaste kompost idag. Helt översållad med penséer, de flesta i fint skick. Ja, det är svårt att kasta dem när de fortfarande är fina, men om man inte sätter sommarblommorna i tid så hinner de aldrig bli så välutvecklade som man vill. Egentligen borde man ha dubbla krukuppsättningar förstås.



De senaste åren har jag fått en ny sommarblomsfavorit - snötörel, Euphorbia 'Diamond Frost'. I år kommer den i en mörkbladig version som ska bli spännande att följa. Om den är lika tålig mot vind, regn, uttorkning mm som den andra så hamnar den högt på listan. Snygg är den ju redan.


Och i en kruka intill står det här stjärnögat, Osteospermum, (tidigare även kallad afrikansk margerit) och ser spännande ut. Har potential att bli en snygg kombination.


I fjol odlade jag rosa femtunga, Scaevola aemula, men den är lite spretig i växtsättet. Den blåa är pålitlig och snygg i växtsättet.


Fuchsia för skuggiga läget.


Fylld rosa margerit, Argyranthemum, som skiftar i nyans beroende på hur utslagen den är.



Den vita sorten 'Madeira Double fel' är också läcker.



Snöflinga, Sutera cordata, är en fin ampelväxt med många pyttesmå blommor. Jag har inte haft den på några år (då hette den Bacopa), men den är snygg och brukar växa enormt under säsongen.



Petunior, surfinior och deras släktingar har jag lite svårt för ibland, färgerna kan bli alltför intensiva. Men så faller jag ändå pladask för de mörkt röda, rosa och lila i år. Ihop med lugna bladväxter är de fina och blomrikedomen är garanterad.



Här en annan petunia ihop med en randig verbena.

Vilka sommarblommor tycker ni bäst om?
Eva


34 kommentarer:

AnnA sa...

Godmorgon Eva!
Jag försöker hålla kvar mina penséänglar, så länge som möjligt, men har ändå börjat så smått att byta ut i en del av mina krukor.
Jag hittade en helt underbar gul lejongapssort på lokala plantskolan, som nu har fått krukplats.
Har inte hunnit med att fota den än - har ju varit och åkt jänkcabbe när vi lämnade sonen på studentbal i helgen.
Här är annars träpionerna på gång i blom, och jag inväntar min största och äldsta. Det är lite senare i år, men så får det vara.
Rosorna har knoppar, där de första kanske kommer att slå ut om 14 dagar.
En härlig tid, eller hur!
Ha det gott!
hälsn
AnnA

Rose Garden Malevik sa...

Javisst e det trist,,,,,,,speciellt i år....vårblommorna e ju jättefina fortfarande.. :)
Ha en bra Dag
Håkan

Merja sa...

Den randiga verbenan var otroligt söt! Att det kan komma fram så många nya sorter alla år...
ha det gott!

AnnCharlotte sa...

Gyckelblomster är något som jag bara måste ha...
Jag har också köpt snötörel i år, den mörkbladiga. Hoppas också att den ska sköta sig ;))

Tigris Predikantan sa...

Tjusigt ... men säg mig: var bor du? *skrattar*

Frøken Solhat sa...

HEP HEP......det bliver smukt Eva -håber din omplantning hjælper på sommerstemningen/temperaturene her i Danmark også Eva. KOM SÅ SOMMER :0)

Knus Dorthe

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Ja, jag tror som Tigris att många skulle kunna hämta hem en del blomprojekt från din kompost där:-)
Ha en fin vecka!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Den kalla våren "konserverade" vårblommorna känns det som.
Jag har mina penséer fortfarande i lådorna, men sommarblommorna sedan ett par veckor redan i andra uppsättningen krukor och lådor i vinterträdgården och bakom huset i skyddad läge. Konstigt nog blommar vissa tulpaner fortfarande och Lupinerna bredvid är redan ute och visar färg....helt tokigt i år.
Må gott, Petra B.

Växthusmadam sa...

Jag har aldrig fastnat för det där med ettåriga sommarblommor så jag brukar nöja mig med perennerna samt klämma ut allt som går av vårblommorna!!!
Tänkte höra med dig om du lyckats övervintra svartvinbärssalvian och om jag isåfall kunde få göra ett nytt försök med en liten stickling?!
Har ont i hela kroppen efter att ha ägnat helgen åt min ogräsrensning på min försummade koloni!
Ha en skön vecka önskar Växthusmadam

Alen Trädgård sa...

Ja det här med sommarblommor är ett kapitel för sig;)) Jag älskar petunior, de dubbla sorterna för doftens skull men gillar inte att de är så klibbiga;) Kryddtagetes måste jag ha både i "kryddlandet" men också i rabatterna. Fuchsior är ju ett måste men jag har ju möjlighet att övervintra mina så jag räknar de nästan inte som sommarblommor:)) Femtunga gillar jag, såg att de fanns en rosa sort som jag inte sett förut. Ha det gott/Monne

Anonym sa...

Och om komposten är så fin, hur ser då resten av trädgården ut..? ;)

Jag älskar Törnrosas kjortel, luktärter, lejongap... Och blomstertobak, de blommade verkligen HELA sommaren förra året! Nästan så man tröttnade på slutet... ;)

Lotta Sultan sa...

åh, vad bra inspiration!
tack!
jag är så kass på det där med sommarblommor så jag suger upp allt jag kan för att senare återkomma med en favorit!

Anjas Hill sa...

Hemma hos oss är det skogen som får hysa sådant som jag inte vill ha just nu!/Anja

maloppa sa...

Vilken bra ide, nu har jag en ursäkt att plocka bort de fortfarande halvblommande penseerna o köpa lite annat snyggt. Vi skippade trädgårdsrundan i år till förmån för Österlen där vi var åtta bloggare på trädgårdsrunda i egen regi, haft det helt underbart....
Var till Citadellets koloniområde förra sommaren och visst är det ngt speciellt med dessa små idyller mitt i stan...
Ha en bra dag - Maloppa

Sophia Callmer sa...

Snötörel var fin! Plåtade en i en trädgård just i går och tyckte om den,ska prova en i sommar. jag är tokig i jätteverbenor och sommarljus..
ha det gott/Sophia

Unknown sa...

Oj, så mycket olika sorters sommarblommor du har. Tåliga sorter är tacksamt! Tack för tips.
Ha det gott,
Charlotta

Sylvia sa...

Jag har samma problem i år, jag "blir inte av" med de ännu fint blommande penséerna, fast sommarblommorna pockar på uppmärksamhet!! Måste väl härda mitt hjärta (!) och göra som du, lägga penséerna på komposten!
Jag har varje år stora amplar med fuchsior, fast inte samma sorter hela tiden. Sedan har jag massor med annat också, ska fota mina krukor när regnet slutar. I år har jag fått marsipanrosa/vinröd-dille!

Vittran sa...

Underbara bilder.
Kul med vacker kompost.
Trevlig kväll!

Fägring och mylla sa...

Hejsan!

Tack snälla Eva för att du länkar till mig! Jag blev så glad när jag såg det. Det känns verkligen som en ära :)

Visst är sommarblommor härliga! Heliotrop är min stora favorit just nu, bara doften är magisk! Jätteverbenan är också fantastisk, skir och pampig på samma gång, och den får vara med varje år men nu måste jag också se till att få tag på den fyllda rosa margeriten du visar. Där fick jag habegär! Har inte sett den häromkring ännu men jag hoppas den kommer.
Jag håller verkligen med dig om att det är svårt att slänga bort penséer och andra vårblommor man haft i krukor men man "måste" ju. Och så är det ju så roligt att ha nytt, fräscht i krukorna igen och nu varar det ända till hösten :)

Ha en fin kväll!

/Cecilia

Marina sa...

Jag skrev att jag har bsirt på sommablommor mne det är många osm itne tror mig (?), mne jag har faktiskt det. Är nog lite kräsen och dessutom tycker jag att de är hutlöst dyra.

Favorit? Millonbells gillar jag, bacopa också men pelargonerna är nog bäst.

Kram!

Trädgårdsdrömmar sa...

Små söta penseer kom hem till tant Carina istället. Här får ni sitta i krukor nästan tills frosten tar er. Är rätt usel på att lägga focus på annat än perennerna i landet. Borde verkligen bättra mig med mina krukor. Men jag har iallefall odlat grönsaker i år. Även om det är Danielle som sått dom så sköter jag dom ännu rätt så bra.
Har hittat en ny bok till dig.
Hemträdgården från 1939 av Gunnar Berge trädgårdsskolan i Alnarp. Samt en vit kruka med hål i botten från Steninge.
Kan det vara nått???
Ha det gott
Carina

Inger sa...

Åh, så många fina sommarblommor du har, jag har inte en enda. Om man inte räknar fuchsior, pelargoner och annat som stått inne under vintern.
Ha det gott!

Lenas trädgård sa...

Hej, jag köper aldrig Petunior slälv! Utan de planteras endast om maken får i födelsedagspresent(brukar få av sin mamma, stora, hängande i vita plastkrukor, fult, tycker jag och smusslar ner dem i en stor lerkruka i ett avskiljt hörn...)Men Marguriter, i olika färger, Törel, lavendelblå Lobelior, Fuchsior i alla de färger, narcisstobak(svår att få tag i som planta, för lat att dra upp från frön), vita, rosa Pelargoner så klart, 0ch inte att förglömma: Lejongap! Dessa älskar jag i mina krukor! Samt lite "häng" i form av limefärgad penningblad eller limefärgad trädgårdseternell, kanske...
ja visst finns det massor, jag har flera krukor och bunkar kvar att inreda, härligt!
ha det gott!
Kram Lena

HelenJ sa...

Det ser ut som om du fotat från sommarblomsavdelningen på mitt jobb! =) Kul att få lära sig lite mer om växterna man säljer varenda dag. Själv har jag en kruka med heliotrop, gaura, daggsalvia och miniphlox, som jag tror kommer att bli riktigt läcker i år!
/Helen

Mamma Mimmi sa...

Jag älskar verkligen ranunkler och håller tummarna för att mina odlingar ska ge utdelning i sommar. Alltid nervöst med premiär!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad många fina sorter du visar! Är sugen på snötöreln.... I år har jag knappt köpt någon sommarblomma alls. Har dragit upp allt från frö. Tyvärr startade jag lite försent i år, så jag får nog vänta några veckor till på blomningen. Det blir lite av varje, men zinnia är en återkommande favorit. I år har jag svart grönkål i nästan alla planteringar också och dahlior förstås.

Penseerna är som finast nu - har precis som du en blommande kompost för tillfället. Men bort måste dom ifall sommarblommorna ska få en chans.

Ha' en bra vecka!
/Charlotte

NinaH sa...

Så vackra sommarblom-sorter du valt... och visar! Den randiga Verbena´n blev jag särskilt förtjust i!
Japp- rätt! Vi hade verkligen en fin dag (lördag) "i dina trakter"!;-) Skåne är verkligen ett ljuvligt landskap fyllt av så många vackra trädgårdar!

Eva Linnea sa...

Verkligen snygg kompost du har! Gör man så, så kan man ju få njuta lite till. Innan nästa lass kommer.
Resten av blomkavalkaden är ljuvlig att se.
Prästkragen är nog min favoritsommarblomma. Har inga i Stockholm, men i Nöbbele ska det bli desto fler.
Kram

Fru C sa...

Jag älskar den nya dubbla diamond frost, tror jag ;)
Härligt med lite nya sommarblommor!

Ruben sa...

Väldigt vacker färg och teckning på stjärnögat! Men, hur kan du ha hjärta att kasta så fina penséer!
Ha det gott!
/RUben

Cecilia - Vi tre & trädgård sa...

Euphorbian är snygg, min granne planterade den i sina krukor i helgen. Själv målar jag gärna med petunior... I år har det - hittills- bara blivit en mörkt röd pelargon Voodoo från Västra Ströö. Den satte sprätt på min uteplats! Allt gott Eva, vi kanske ses i Höganäs den 3 juli?

IET sa...

Ah, det växlar från år till år. Men tagetes i någon form sår jag nästan alltid. För att jag gillar hur de luktar tror jag.
/I.
Psst, kan du inte ha dubbla krukuppsättningar nästa år - det gör ont i hjärtat på mig att se penseérna i komposten!

SKOOGSTROLLET sa...

Ja, här får allt penséerna stå kvar ett tag till. Sedan har jag väl börjat skaffa lite lobelior och petunier. Jag har ju inte så många krukor att fylla, så det får ske lite pö om pö. Däremot så saknar jag de "randiga" petunierna i år.

För hoppningsvis lyckas jag även få lite luktärter, blomman för dagen och krasse också, under förutsättningen att inte lössen ätit upp allt jag sått. Just nu står de ute så jag hoppas att nyckelpigorna har hittat dit.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Snötöreln vinner förstaplatsen här! :o)
Hade tänkt gå ut och plantera lite sommarblommor i våra krukor idag, men det fullkomligen vräker ner...avvaktar nog lite.
~Lydia