torsdag 29 mars 2012

Inte vilken kärna som helst


I fjol fick jag frön och plantor av en udda citrusväxt, nämligen papeda, Citrus x hystrix.  Den kallas även kaffir lime och det är främst för bladens skulle som man odlar den. I butik säljs de ibland som limeblad. Denna fina planta har jag fått från en bloggvän i Ängelholm och bladen är vingade och ser ut som om det är delat på mitten. Väldigt vackert om ni frågar mig. Jag har provat på att använda något enstaka blad i matlagningen, vilket fungerade fint. De är väldigt aromatiska och goda, perfekt till thai-mat. Av en annan kompis fick jag en limefrukt, som jag först trodde var av fel art, men fröerna grodde och plantan ser likadan ut, så det var nog rätt ändå.
Visst är det kul att så frön/kärnor och vänta på resultatet! Till sommaren ska de få komma ut i friska luften, men de tål inte kyla under fyra grader enligt Eva Rönnbloms utmärkta citrusbok Citrus i kruka (ett måste för alla citrusfantaster).
För övrigt har jag inte lyckats så bra med mitt citronträd, det överlever men inte mycket mer. Jag tar gärna emot tips från er andra.
Varma hälsningar
Eva

10 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Kul med ett sådant fint citrusträd från egen frösådd.

trevlig kväll!

Zinnia sa...

Roligt med citrusväxt som du kan odla från scratch och sedan använda i maten. Jag önskar dig en skön helg! Zinnia

Blomkärringen sa...

Spännande! Citrus och jag är inte överens men kanske ska göra ett nytt försök. Får hålla tummarna för att de trivs hos dej (:D
Ha det gott!

Christina sa...

En nyhet för mej, limeblad. Spännande!/Lila-Christina

Alen Trädgård sa...

Har två fröplantor från ett citrusträd som jag fick en gång. "moderplantan" är död sedan länge men mina "bebisar" växer och frodas i alla fall bladmässigt, det ena har jag till och med klippt in en aning men varken blommor eller frukt har jag någonsin fått:( Fast plantorna är jättevackra:)Har mina ljust men inte i direkt sol, inga element under fönsterbrädorna och rejält med vatten när de är snustorra. Så "sköter" jag mina:) Ha det gott/Monne

Stein sa...

Spennende plante jeg ikke kjente til! :-D
Så flott at du klarer å drive disse plantene opp selv! :-D
Ha en fortsatt riktig fin kveld!
Stein

Carolina sa...

Den dag det är så stort att där kan tas sticklingar kommer jag ;)
Apropå citroner har jag nu köpt en citrusnäring från England som sägs vara helt makalös för citrusar i kruka. Återkommer om jag märker uppenbart resultat :) Vilket jag såklart hoppas på

Sussi / Sussinghurst sa...

Det er meget fristende at købe de fine citrus-træer, men ak - hvor skal man dog opbevare dem om vinteren :(

M/S Design sa...

Kul med udda växter! har fått en Finger Lime som ska vara ovanlig, den är mycket liten men tar sig bra.
Har citrusarna i vinterträdgården på vintern sen får dom komma ut.
Mariana

Lotta sa...

Jag blir mer och mer fascinerad av citrus. De jag haft hittills dukar under på vinterhalvåret, men jag jobbar hårt på att övertyga mannen om att en vinterträdgård snart är ett måste - för ekonomins skull.
Ha det bra