söndag 1 april 2012

Fina fröknar


Så här års tycker jag vivorna är otroligt tacksamma färgklickar i krukorna. Jag har dem mest utomhus eftersom de så lätt torkar ihop inne. Den här rosa heter 'Drumcliff'.


Läckert mörkt röd nyans med extra mörka blad. Superläcker tycker jag: 'Innisfree'.


'Miss Indigo' gör verkligen skäl för namnet, intensivt indigoblå och härligt fyllda blommor. Tyvärr lyckas jag dåligt med vivorna på friland, även om jag brukar gräva ner dem. Tror inte de är så förtjusta i min kalkrika lerjord. Det får bli torvpartier i år.
Skön söndag alla!
Eva


14 kommentarer:

Gunilla sa...

Härliga vivor.
Jag gräver ner vivorna i rabatten och de flesta har klarat sig.
De kommer upp snällt varje vår och blommar så fint.Miss Indigo har börjat visa sig nu men jag hoppas att hon håller sig liten för det har snöat och minus 10 grader i går natt.

Ha det gott
Gunilla

Berit sa...

Åå så fina, jag köper också vivor nu för att kunna plantera ner i rabatten sen...finns ju hur många som helst som man bara vill ha.
Ha en underbar söndag!!

Zinnia sa...

Jag älskar primulor! De jag sådde från frön kommer tacksamt varje år. Kanske du har planterat dem de planterat ut på fel plats. De vill ha lerjord.och gärna halvskugga.Jag önskar dig en skön helg! Zinnia

trädgårdsdrömmar sa...

Å den där sista är ju underbar.Jag får hjärtsnörp när jag tittar på den.Var hittar ni alla dessa vivor någonstans?MVH

Kina sa...

Hej! Vilken fin blogg du har. Den mittersta vivan känner jag igen, har en sådan i min rabatt och den är på G nu, får vi bara tillbaka lite härlig vårvärme så.....Hoppas du haft en bra söndag!

Kram Kina

Fia sa...

Jättefina! Jag har inte sett några prisvärda vivor i affären, men nu kommer jag att hålla ögonen öppna!

Alen Trädgård sa...

Vilka skönheter:) Jag har köpt på mig några de senaste två åren och de har överlevt och blommar nu till min stora överraskning:) Inga så fina som dina dock, inte ens namnsorter. Ha det gott/Monne

Solstrimmor sa...

Läckert med den indigoblå skönheten! Sån har jag aldrig sett!

Nu längtar jag efter trädgårdsonsdag!!

Ha en fin vecka.
Kram Eva-Mari

Eva Linnea sa...

Vivorna är verkligen små vår-fröknar! Kram från Eva Linnea

Lotta sa...

Innisfee var verkligen fin - den ska jag spana efter.
Ha det bra

Vivishagerom sa...

Fantastisk flotte!

Fagras trädgård och tankar sa...

Vilka fina vivor du visar. Jag har en gåvoprimula som, precis som du säger, faller ihop vid minsta uttorkning. Men vacker är den.
Ha en bra vecka
Johanna

Märit i Mariehem sa...

Några sådana där mörkröda vivor, med mörka blad, har jag också köpt. De var inköpta från Danmark. Vet inte om det var samma sortnamn.
Den blå, Miss Indigo, skulle jag köpa bums om jag stötte på den. Superläcker!

Västberga koloni Hudiksvall sa...

Den blå gillas skarpt, även om de andra färgerna också faller i smaken.
Här är ännu lite för kallt men dagtid kan de stå ute.