onsdag 14 mars 2012

Vårfrossa


Att frossa i vårväxter betyder för mig att frossa i penséer. Förutom att de är prisvärda, tål frost och är lättskötta så piggar de upp med sina tuffa uppsyner.

 Denna färgkombination var nästan lite dyster, men rätt skönt i sällskap med de andra pigga.
 Allra bäst gillar jag de småblommiga som är rikblommande och tåliga mot både frost och vind.
 Kolla vilken söt!
 Inte kan du stå emot lilla mig väl, tycks den här tänka.
Jag gjorde ett litet arrangemang på terrassen och solen var så stark att det ser ut som att jag tagit bilden med blixt, ganska otroligt faktiskt.Penséerna håller till midsommar (fast jag brukar tröttna innan dess) om man plockar bort visset kontinuerligt. Fantastiskt, eller hur. I bakgrunden en kruka med rosmarin och en med våriris som jag dragit upp själv från lök i växthuset (kalldelen).
Ha det gott!
Eva

10 kommentarer:

Trädgården på Höjden... sa...

Ja, penséerna är riktiga glädjespridare så här års.
Vilket fint arrangemang du gjort.

Hälsar Åsa

Helén sa...

Penseérna är guld värda, men inte kastar du dem efter midsommar??? Jag brukar klippa ner mina när de blir rangliga, och sen planterar jag dem i rabatterna som utfyllnad och låter frosten ta dem till sen hösten. //helen

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag kunde inte motstå ett gäng lila idag. Penséer är nog det bästa med mars, liksom snödroppar och julrosor!

Alen Trädgård sa...

Det är jättesvårt att låta bli penséerna på våren, ja alla vårblommor egentligen för man är så törstande efter färg:)) Ha det gott/Monne

Vivishagerom sa...

Kjempe koselig har du gjort det! Og mange fine bilder av stemor!

Zinnia sa...

Peseèr är härliga! Speciellt de småblommiga som brukar blomma ända till hösten. Om jag knipsar vissna blommor. Dessutom luktar de gott! Jag önskar dig en härlig dag! Zinnia

Merja sa...

Snyggt! De småblommiga har blivit mina favoriter...har inte skaffat mig några än, men det börjar snart bli dags.
Ha det gott!

Tusenfröjd sa...

Ja, härligt är det med dessa vårinspirerande söta små. Många ska man ha och frossa i!!!
Ha en fin kväll / Liv

Fia sa...

Åh, jag har inte varit iväg till civilisationen på flera veckor, men jag måste se till att komma iväg, så att jag får köpa panseer! Längtar så! Jag brukar köpa dom lila Lilac shades eller liknande varje år, men ir så skall jg nog förnya mig efter alla snygga bloggbilder jag har sett. Och för den delen, ljuslila passar ju inte mot falurött egentligen.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Penséer är mina absoluta vårfavoriter också. Småblommiga allra helst. Men det är ganska fint att blanda lite också. Vilket härligt vårbord du har där. Så fin den där nätburen är!!

Vad roligt det var att läsa om dig och din trädgård i senaste Drömhem och trädgård. Jättefint reportage!!

Kram
Charlotte