onsdag 7 december 2011

Underbara balkong

Så här såg min balkong ut den 11 augusti i år. Redan i februari började jag så fröer för att kunna vara säker på att få tag på plantor till mitt tema för året vitt-limegrönt. Doft skulle det också vara så jag hade flera sorters tobak och luktärter. Tobaksblommorna dominerade sedan balkongen både i utseende och doft. Det var nästan så att doften blev besvärande på kvällarna när vi skulle sova tyckte min man - sovrummet ligger precis innanför. Petuniorna i vertikalodlingshyllan trivdes också kanonfint, liksom snötöreln i krukan på golvet och det nyazeeländska linet i den gröna loppiskrukan som jag tyckte blev en härlig kontrast till de andra nedtonade färgerna. (Bilden blir större om du klickar.)

Att jag kom och tänka på detta nu beror på att igår dök nästa års frökatalog från Nelson Garden - tidningen Trädgårdslandet - ner i min brevlåda. Jag fick ett par förhands-ex eftersom jag blivit intervjuad om min balkong. Ett helt uppslag blev det, nästan så att jag rodnar. Men jag hoppas förstås inspirera fler till att odla på balkongen. Massor av annan härlig läsning är det också i katalogen som samtidigt är en tidning. (Fotot hos mig är taget av fotograf Görgen Persson.)
Men själv tänker jag främst fördjupa mig i katalogdelen. Det börjar klia i fingrarna efter att så. Ni vet, ha jord under naglarna och sånt... Fröfrossa, tänk vilket underbart ord!
Nu är det bara att så och längta dit igen - fast i år blir det ett nytt tema förstås!
Allt gott,
Eva

8 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Vilken underbar bild på din balkong:) Nu längtar man verkligen efter frökataloger och sådder. Ha det gott/Monne

Lotta sa...

Vilken härlig balkong!!

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Underbart!

Skaparglädje sa...

Nu blev jag sugen på att "göra" min balkong också...som ligger utaför sängkammar`n...Mycket bra inspirationsbild:))/Pia

Kristina Bonander sa...

Då ska jag hålla utkik efter "Trädgårdslandet".
Min egen altan/balkong lämnas på sommaren och ligger dessutom i gassande södersol. Det är en utmaning att få fason på den. Så jag är väldigt lyhörd för inspiration och idéer.
Hälsningar
Kristina

Eva-Lotta Persson sa...

Vilken fantastisk balkong, otroligt vacker! Grattis till reportaget i tidningen, rodna av stolthet :) Må så gott, hälsar Lotta ♥

Monica sa...

Underbart med sån balkong.Har inte mycket på min eftersom jag har koloni. Det blir ett par blomlådor och lite kryddväxter.
Fröfrossa är ett ord som jag gillar skarpt.

♥Min Eden♥ sa...

Hej kära du!
Va roligt att du gillar min lilla kalender. Egentligen skulle jag inte ha tid med den, men jag tycker ju det är såååå himla roligt, och det ger så mycket. Tack för att du länkar!
Ha en riktigt bra dag, Eva!
/Nina