tisdag 13 december 2011

Ljusa idéer

Idag har jag skrivit så fingrarna blöder. Ny bok håller på att ta form och jag har lovat lämna manus före jul. Nåja, det går framåt. Men om inläggen blir glesare ett tag så vet ni var jag håller hus.
Ville ändå skriva ikväll och tända ett ljus för alla bloggläsare på Lucia som är en favorithögtid. Krukan på bilden har en speciell historia som jag gärna vill berätta.
Under sju år, från årskurs tre till nian, gick jag en kväll i veckan och drejade hos en lokal keramiker, Klas-Göran Klaesson, här från Höganäs, Klase Jr kallad. (Därav en del av min kärlek till keramik tror jag mig ana.)
Hur som helst. I somras besökte jag Sven-Åke i Färlöv i NÖ Skåne. Han hade några vackra krukor till salu. Döm om min förvåning om det inte var Klase från Höganäs som drejat dem. De hade haft ett samarbete och tagit fram dessa fina krukor. Tre av dem fick följa med tillbaka "hem" till Höganäs. Ångrar nästan att det inte blev fler, men jag kanske kör förbi igen. Ja, allt hänger väl ihop här i världen.
Nu väntar jag bara på att min maffiga amaryllis ska skjuta iväg sina stänglar.
Allt gott mina vänner,
Eva

10 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Spännande med nya boken! Lycka till!
Ja det är lustigt hur det kan bli, hur saker liksom hänger ihop. En del saker är menade att de ska bli så.
Så snygg kruka!
Ha det gott.
Kram Maria

Boäng sa...

Vackert knubbig kruka. Upptäcker skånska keramiken så smått.

Skaparglädje sa...

Vet inte om hjärnan minns rätt men jag tror mej minnas vår bildlärare i högstadiet som hette Klase...kan undra om det var samma?..lite "Cornelis" typen?Väntar med spänning på boken:))Skön Lucia!

Eva Linnea sa...

Jaså, du kan dreja också?!
Luciahälsningar från Eva Linnea

Ninne sa...

Förstår att du älska DEN krukan.. Vilken patina. Lycka till med skriverierna
KRam Ninne

Helena sa...

Ja tänk hur det slumpar sig ibland.
Jättefin är krukan o ljushållarna tycker jag mycke om!
KRAM från mig!

Helens trädgård sa...

Lycka till med boken!

Kul att du 'hittade' krukor från din keramiklärare att köpa med dig hem.
Krukan på bilden är väldigt vacker.

Önskar dig en skön avslutning på Luciadagen!

Alen Trädgård sa...

Lycka till med nya boken:) Vilken grej- att hitta "barndoms"relaterade saker:)) Ha det gott/Monne

Gunilla sa...

Vilken fin kruka den är ju fantastiskt dekorativ även utan blommor.

Jag har provat på keramiken för många år sedan men det är riktigt svårt.
Jag skulle vilja prova igen och hålla på länge så att jag får in det rätta handlaget.

Ha det gott

Gunilla

Fagras trädgård och tankar sa...

Det var en så vacker bild i ditt inlägg. Jag är inte mycket för pynt och krussiduller, utan gillar det rena och enkla. Har faktiskt inte köpt en enda julblomma ännu, men en Amaryllis ska det bli, även om den blommar i februari. Ha en bra kväll!
/Johanna