måndag 9 oktober 2017

Inga prylar i trädgården, väl?


Växter gör en trädgård, men prylarna hör liksom till - vi behöver ju krukor, snören, möbler med mera. På en mässa som Elmia Garden känns det dock som att prylarna tar alla fokus från växterna. Men om ni är nyfikna på vad som trendar, fortsätt läsa.
Flätad kruka i plåt från Eld Garden.


Korgarna är nu inte av pile i samma utsträckning utan av andra naturmaterial.

 Genombrutna lyktor som ger fantastiska skuggor när de är tända fanns på flera ställen.

 Bindsnöre av sjögräs, stadigt och hållbart - men så småningom nedbrytbart. Nelson Garden.


Runda former ska det vara. Här något mer udda.

 "Ny" blå nyans som för tankarna till Grekland och Medelhavet.

Krukväxttrenden bäddar för nya amplar.


Glas med mönster av löv.

 Innekrukor med lackad insida så att de inte ska fukta ner underlaget. Svensktillverkat i säsongens färger. Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik.
 Insektshotell är fortfarande stort.
 Tillbakalutade stolar i naturmaterial tillbaka efter all konstrotting.
 Stor och stabil stege som verkar riktigt bra - men kräver sitt utrymme. Från Ars.
 Konstig design som gör textila tryck med pelargoner har nu även nyponrosor. Även brickor, kökshanddukar mm.
 Färdig"ärgat" fat, känns som en nyans som kommer mer och mer.

Ännu en stol som är lätt tillbakalutad. Tydligen ska vi sitta så nu,

 Paraplyer för höst och sommar.
 Är jag en sucker för vattenkannor eller är jag? Väldigt snygg tycker jag.

Solcellsdriven bevattningssystem, ja om jag ska ha ett sånt system så låter det som en bra idé! Wexthuset.


(Där jag inte nämner butikens namn har jag missat att få det med mig, sorry. Obs att många är återförsäljare.)



Nästa gång är jag tillbaka med växtnyheter,

Allt gott,
Eva

Inga kommentarer: