lördag 6 december 2014

Julkalender 6


Lördag - en hel dag för eftertanke och återhämtning (själv känner jag ingen julstress än). Kanske även läge för en liten utflykt i naturen. Jag har nära till Kullaberg dit jag ofta åker för att gå långa promenader. I ryggsäcken finns alltid en termos med te. Sedan två år tillbaka jobbar jag på en bok om Örtte & huskurer tillsammans med hälsokonsult Mette Bohlin som sitter här på bänken i Mölle hamn och njuter av ett gott te. Boken beräknas komma ut i mars.

Ett tips redan nu är att göra ett gott adventste av torkad frukt, till exempel äppelringar, björnbär, plommon eller vad du nu har sparat i skafferiet. (Köpta, torkade aprikos kan också bli gott.) Sjud i en kastrull på svag värme i 5-10 minuter så får du ett fantastiskt gott te, perfekt också att bjuda på när det kommer någon som inte gillar glögg. Experimentera gärna med egna blandningar! Ingefära och citron är ofta gott att ha i, men du kan även testa pepparrot eller chili om du vill ha lite hetta. (Fler tips kommer förstås i boken.)

I somras kom min senaste bok, den om fantastiska Kullabygden, trakten i mitt hjärta. Idag kl 12-13 finns jag och fotograf Jörgen Fotozon Nilsson på plats i Höganäs bokhandel för att signera. Välkommen in!
Eva
PS. Vill du försäkra dig om att inte missa någon lucka i julkalendern? I spalten till vänster kan du prenumerera på bloggen, till exempel få besked i mejlen om varje uppdatering.

1 kommentar:

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Ååå det är samma visa varje vinter- varför kan jag inte samla och lägga i förrådet. Tänk vad gott att koka sitt eget te istället för att behöva köpa. Det ser ju så himla gott ut på dina bilder!
Ha en fin helg!
Ulrika