onsdag 10 december 2014

Julkalender 10

Ni glömmer väl inte att mata fåglarna? De behöver extra energi så här års även om snön oavsett om snön har lagt sig eller inte. Här bjuder jag småfåglarna på jordnötter och jordnötssmör anpassat direkt till fåglar (från Vivara som jag tycker har bra sortiment). En avbruten smörkniv fungerar som liten sittbräda. Loppiskoppen går bra att diska och använda om och om igen.
Ett tag roade jag mig med att göra egna tårtfat och av överblivna (stänger och skruvar) delar skruvade jag ihop den här lilla fågelmataren. Man borrar håll med diamantborr och tålamod! Fatet ovan är förstås för att det inte ska regna ner i maten. Det kom lite nära så att koppen blev svår att fylla på, men fåglarna älskar den!
Vill man inte slösa på sina koppar kan man fylla halva apelsinskal (rest från morgonjuicen) med nötter, frön och fett. Vanligt kokosfett går lika bra som jordnötssmör. När det gäller fröer serverar jag oftast solrosfrön eftersom många fåglar föredrar det.
Allt gott!
Eva
PS. Jag har gått igenom mina trädgårdsbokhyllor och rensat ut för att få plats med nya böcker. Det betyder att jag har en massa nytt i begagnatsortimentet i min webshop. Kanske hittar du någon bok du letat länge efter?

3 kommentarer:

Anna-Karin Rickardsson sa...

Jag gillade verkligen dina fågelmatare av gammalt porslin. Både funktionela och charmiga!
Ha det gott!
Anna-Karin

Marianne Acketoft sa...

Nu blir det apelsiner i körsbärsträdet!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Kul att inspirera!