måndag 15 december 2014

Julkalender 15


 Misteln, denna mytomspunna växt som vi pussas under till jul, den är ett måste hos mig. Jag har förmånen att ha egna mistlar i trädgården och kan plocka in en färsk och fin mistel med många bär. Du vet väl att man ska plocka bort ett bär för varje puss? Nåja, det brukar vi hoppa över (så räcker det till fler pussar).
Misteln är en halvparasit som växer i andra träd, men ändå har sin egen fotosyntes, alltså tillverkar klorofyll. Bären är giftiga så ta bort dem om du har husdjur eller småbarn som skulle kunna råka illa ut. Har man mycket mistel (som jag har) kan man även göra en boll av oasis och klä med mistelgrenar.
Allt gott,
Eva
PS. En av er som kommenterar idag är med i utlottningen av mistelfrön från mina mistlar. Då kan du så egna och om några år ha så många mistlar du vill att pussas under.

6 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Åh mistelbollen är ju helt underbar! En sådan hade varit härligt att ha i ett fönster:) Ha det gott/Monne

Merja sa...

Jätte fin som jul dekoration. Gillar din mistel boll!
Mistel fröna jag fick av dig för tre år sedan tog sig fint och växer sakta men säkert:)
Ha en bra dag!

Jenny sa...

Misteln är ju jättefin, det där med bären hade jag ingen aning om. Har haft mistel ett år, men man fick liksom dra dit folk och pussa på dem, ha ha.

Jenny

Eva Linnea sa...

Jag blir väldigt ha-galen när jag promenerar förbi ett träd med en mistel i, som jag inte kan nå. En mörk natt kanske jag tar min stegen ..... Trädet växer på allmän mark i Solna, så jag tror inte det är ok att "sno" några grenar och/eller bär.
/Eva Linnea

Cat sa...

Så himla fint med mistel, vilken dröm att få ha egen trädgården.
Ha de gott. Catarina

Med fingrarna i (j)orden sa...

Hej! Kul att man kan lära någon att pussas, Jenny. Och Eva Linnea - du vinner fröer. Skicka din postadress till min mejl eva(at)robild.se så slipper du stjäla.
Eva
PS. Ni andra - glöm inte att det pågår en annan tävling här på bloggen hela december. Läs mer på onsdag eller i gamla inlägg.