onsdag 1 februari 2012

Trädens tid är nu


Tog med kameran ut i skogen. Och kom hem med minneskortet fullt av stammar. Trädens tid är definitivt nu, när allt är avlövat och mossorna gröna av vinterfukt. Vem kan undgå att tycka att det är magiskt med en knotig gammal ek?

Tallens bark gjorde mig alldeles lycklig. Tallen är mitt barndoms träd, de växte i Talldungen intill stranden där jag bodde som liten och det luktade alltid så gott där. Fast det är svårt att få en tall att trivas i lerjorden i min nuvarande trädgård. Men jag kan ju tack och lov gå ut i skogen och klappa en stam då och då.

Nu blir det boktips igen - inte så vanligt på min blogg och två samma vecka har nog inte hänt förr. Men jag måste slå ett slag för Christel Kvants Trädets tid som ju augustnominerades i fjol. Det är en vacker och tänkvärd bok som jag bara hunnit halvvägs in i. Lagom filosofisk för mig. Och bilderna som tagits av hennes son Viktor Kvant är magiskt vackra - jag skulle önska att de var tre gånger så stora då skulle jag köpa en bok till bara för att skära ut och hänga upp dem på väggen. Boken ligger på en uppslagen katalog från klädföretaget Gudrun Sjödén.


Gudrun har gjort en klädkollektion som heter just Trädets tid, som en hyllning till Christels bok. En av tygerna heter till och med "Kvant". Det enda jag saknar är fina Christel som modell.

 Jag vet inte vem som tar bilderna till katalogen, men de är också underbart vackra. Det är en av anledningarna till att jag handlar där ibland, bara för att få de välgjorda katalogerna. Kolla vilken skog!
Och denna bild är nästan lika poetisk som Christels bok. Man har ju numera dessutom forskningsbevis på att stressen minskar och vi mår bättre av att vistas i en lövskog. Mer träd åt folket!
Allt gott,
Eva

9 kommentarer:

slottsträdgårdsmästaren sa...

Tack för trädbilderna! Jag har alltid varit fascinerad av träd och just nu är jag helt inne på träd. Läser om jätteträd i Sverige och Trädets tid är en helt fantastisk bok.

Alen Trädgård sa...

Tack för tipset av boken! Själv älskar jag träd, att gå i en bokskog på våren är magiskt:) Ha det gott/Monne

Torprosen sa...

Håller med, träd är så vackra och att vandra i skogen ger en frid som är svår att få någonannanstans.Gudruns bilder gillar jag också, alltid vackra miljöer..
Christel Kvant är en av mina favoriter, hmm får nog gå till bokhandeln och kolla efter denna..Tack för tipset!

Eva Linnea sa...

Gudrun Sjödén kataloger är alltid så välgjorda och pappret gör att katalogerna är så sköna att bläddra i. Hennes senaste var nog den vackraste. Föll för den vackra gamla eken ....
Träd är magiska, speciellt mycket gamla träd. Finns det något vackrare än bokskog?
Kram Eva Linnea

Törnrosa sa...

Nu bara måste jag skaffa en katalog och en bok. Tusen tack för dina inspirerande bilder och ord!
Hej från Törnrosa

Lenas trädgård sa...

Jaså, du är en trädkramare, du! Och visst är träd vackra - stammarna, visst - men jag tycker nog mest om grenarna/kronorna...Särskilt bokarna gillar jag. Maken gillar gran och tall, skogmulle, som han är. Älskar sin skog!
Ha det gott! Kram Lena

Berit sa...

Den boken måste jag titta i:)
Ha en underbar dag !!

Peter Gaunitz Landskapsdesign sa...

Tack för ett poetiskt inlägg om en av förra årets vackraste böcker! Kul också att Gudrun Sjödén-katalogen hakat på, det visste jag inte. Ha det så bra bland stammar och stubbar, Peter

Anna-Maria sa...

Vad läckert med Gudrun S! Har inte sett den katalogen än.Hälsningar från kalla V-botten!