tisdag 21 februari 2012

För mycket av det goda

Just idag är det mulet väder, men i flera dagar har vi haft starkt solsken. Då kan det faktiskt bli alltför varmt i det lilla övervintringsväxthuset av plast inne i växthuset. 15-16 plusgrader är inte ovanligt, och kommer vi lite längre fram i vår så kan det lätt bli uppåt 30 grader på dagarna. Det är lätt att förstå att det kan bli för mycket av det goda för växterna som egentligen är i vila. I år har jag försökt förebygga eventuella solskador  (både uttorkning och brännskador) genom att lägga över lite juteväv på södra sidan av plasthuset. Varma dagar låter jag också plasthuset stå på glänt för att minska kondensen, som annars kan ställa till det. När kondensen droppar ner på växternas blad blir det som förstoringsglas som ger bruna fläckar, brännskador på bladen.
Så nu får solen lysa så mycket den vill. Hoppas den lyser även på er!
Eva

6 kommentarer:

mormor Hannele på Hisingen sa...

jag har hört att det är som att sköta an baby ;)

Monica sa...

Det är ju ett skötebarn om man vill ha växterna fräscha.
Lite för mycket kyla och snö här uppe ännu så...........
Hoppas allt går väl med växterna.

Alen Trädgård sa...

Ja här skiner solen idag:) Nästan all snö och is är borta från trädgården och det känns nästan som vår i luften:) Ha det gott/Monne

Törnrosa sa...

Jo det där med växthus är ett kapitel för sig här i livet. Innan jag hade något såg jag endast fördelar med dem, nu har verkligheten satt in. I mitt största, knappt 30kvm och med dubbelglas, kan jag sitta soliga dagar även när det är många minusgrader ute. Men att ha växter där, då är temperaturskillnaderna för stora. Även om blåregn, aprikosträd och lite annat smått och gott står ut, går det inte med krukodlat ännu. Försökte mig på din metod med isolerande plast, men då blev det verkligen problematiskt. Det fungerar nog bättre i ett englasväxthus i alla fall.
Hej från Törnrosa

Helén sa...

Ja, det är lite pyssel med växthus, men vilka fina plantor det blir sen, helt underbart ju!//Helen

Ulrika sa...

Vad härligt att ha ett ställe där man kan vinterförvara växter, här är det för kallt på vintern!
Kram Ulrika