söndag 12 februari 2012

Optimisten i mig


En svällande frökapsel får mitt hjärta att slå fortare. Därför lät jag blomställningen på en av mina amaryllis stå kvar. Igår var det dags för skörd.

 Massor av frön välte ur från de två frökapslar som mognade fint. Nu är de i jorden. Eftersom jag inte vet hur man sår amaryllis så har jag sått dem på lite olika sätt. Ett bra tips när det gäller frön som man inte känner till odlingsbetingelserna för är just att prova med lite olika metoder. Då är ju chansen större att lyckas!
Så här såg amaryllisen ut när den blommade i december. Visst hade det varit underbart med en hel "skog" amaryllisar på fönsterbrädan? Fast min förhoppning att lyckas få dem i blom är liten, ska det bli kul att prova.
Ute är det också vitt just nu - här faller faktiskt vinterns första rejäla snöfall. Och jag har varit ute och skottat - något som jag verkligen tycker om att göra. Det lär bli en runda till innan kvällen. För att skottningen ska vara meditativ ska det inte vara för mycket snö på en gång, och snön ska vara lätt som luft precis som den var i morse.
Allt gott,
Eva

13 kommentarer:

Eva och Sören (evab) sa...

Åh vilken rikedom det är när man får skörda sina egna fröer. Kan tänka att det tar lååååång tid innan man får blombara lökar men bara det att få fröerna att gro är lycka. Har några agapantus fröer som jag tog reda på häromdagen från en övervintrande planta i mitt "stall".
Lycka till!

Iréne JB sa...

En till som gillar att skotta snö :) Har skrapat bort några fluffliga cm här idag. Så länge det är fluff och inte blött är det skönt att skott. Skiner dessutom solen är det ljuvligt.

Ulrika sa...

Den var ju verkligen snygg, förstår att du vill ha en hel skog med den! Ulrika

Mia sa...

Så enig, jag gillar också snöskottning, så länge det inte kommer en halvmeter blötsnö. Skön träning.
Otroligt så många frö en amaryllis ger, du lyckas helt säkert, blir spännande att se dom nya blomstrena :)

Blomkärringen sa...

Visst är de vackra!, så härligt med egen frö skörd. Det blir nog lite väntan innan de blommar men "den som väntar.."
Tack för rostipset! ja det är verkligen spännande med planering av nya land (:D Sen att det kanske tar några år.. Silver är fint, bra tips, lammöron och krypmalört har jag på lut att fylla i ev luckor.
Ha det gott!

Fagras trädgård och tankar sa...

Kul att du provar. Om du lyckas ska jag följa dina råd och sätta egna... Men lökväxter tar väl väldigt lång tid på sig? Såg på Ulla Hasselmarks blogg att hon frösådde Afrikas blå, vilket hon beskriver inte är så svår. Men det tar dock 2 år innan den blommar. Så du borde ha en skog av vita Amaryllisar 2014.
Ha en fortsatt bra helg
Johanna

Kamilla sa...

Åååh underbart!!!
Jag älskar frön, det får mig helt sarlig :D
man kan aldrig få för många frön tycker jag!

Annica sa...

Jag bara tjoppade ner mina frön i vanlig jord och dom grodde snällt. Men dom har inte blommat än... I år har jag hotat alla amaryllisar med att den som inte blommar efter vilan åker på komposten. :)

Anonym sa...

Vet att Sabina som har bloggen:
http://tradgardenifokus.blogspot.com/
har lyckats bra med sådd av amaryllis, du kan säkert få tips av henne.

/Monica

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken frölycka! Så fina de är. Amaryllisskog låter underbart.
Önskar dig en bra vecka.
Maria

Merja sa...

Visst är det kul med frön! En hel skog med amaryllisar vore hur fint som hellst...som en dröm:)
Ha det gott!

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Det tar bara 7 år att få ett amaryllisfrö att blomma :)

Anonym sa...

Gjorde ett försök med flytsådd härom året. Har nu ett femtiotal smålökar på gång. Gjorde efter beskrivning i Natur och Trädgård.Praktiskt taget alla grodde. Spännande och åskådligt att följa.Bor i lökkorgar och ute på sommaren. Lycka till. Inger