måndag 2 februari 2015

Kur med bonus

Sedan en vecka tillbaka går jag på reningskur, eller detox som det också kallas. Genom att äta mindre, dricka mer (vatten, örtte, juicer och buljong) och utesluta en hel del livsmedel (tre dagar äter man bara ovanjordiska grönsaker, bär, dricker buljong och örtte) är det tänkt att kroppens reningsorgan ska avlastas och på det sättet "renar" man kroppen från gammal skit den samlat på sig, såsom tungmetaller.
Som konsekvens av detta har jag inte kunnat äta min älskade yoghurt till frukost under några dagar utan istället gjort chiapudding (mandelmjölk+chiafrön) eller ätit chiagucka (avocado+chiafrön). Blev nyfiken på de där fröna och sådde några häromdagen. Och oj vilken hög groningsprocent det var! Hoppas jag kan separera plantorna och få upp några växter för att skörda egna frön till sommaren/hösten. Egentligen heter den mexikansk chiasalvia, Salvia hispanica. Fröet är oerhört proteinrikt samt innehåller omega 3.
Jag har också skaffat en råsaftcentrifug för att kunna göra egna grönsaksjuicer. Dagens mellanmål blev morotsjuice. Så himla gott! Kommer också att fortsätta laga mer vegetariskt efter den här veckan, men återgår nu så sakta till min vanliga nyttiga kost. Idag har lagt till rotfrukter och mandel, imorgon plussar jag på med ärtor och bönor och på onsdag blir det nog lite fisk. Kanske ska jag unna mig en bit choklad på torsdag (socker har förstås varit no-no under detoxen).
Kaffe och vin får dock vänta ett bra tag till eftersom februari sedan flera år är min "vita" månad då jag håller upp med sånt som kan vara beroendeframkallande (och här är en som snabbare blir beroende av kaffe än av alkohol).
Allt gott,
Eva

Inga kommentarer: