torsdag 29 januari 2015

Tripp trapp tulpan




Förra veckans tulpaner ligger vissna i en kasse som ska lyftas ut till komposten. De köptes på tulpanens dag och stod kvar på sin lök så de höll i cirka tio dagar. Faktiskt tycker jag fortfarande att de är vackra.
Denna veckans tulpaner har nu nästan en vecka på nacken. De har växt vackert i vasen och lutar sig nu ut över bordet. Doften är fin och jag skulle vilja bromsa dem så här. Nu är de som vackrast tycker jag, synd bara att bladen börjat gulna en aning.

Dagens tulpaner är bara några timmar gamla. Dem har jag arrangerat i en blå vas med lite vatten och en så kallad "igelkott" i botten, en tung metallsak, en kenzan (som betyder just igelkott) med piggar som jag köpt i Japan. Där använder de dem till Ikebana. Jag tror de finns att köpa i Sverige också, kanske hos välsorterade florister eller trädgårdsbutiker.

Här ser man kenzan lite bättre. Just denna är i två delar som går att ta isär, om man vill.
Allt gott,
Eva

1 kommentar:

Merja sa...

Dom där igelkotts sakerna har jag inte sett förr...Tack för tipset!