måndag 9 januari 2012

Magnus forever

Ännu en trädgårdsvän har gått ur tiden. Trädgårdsmästare Magnus B Nilsson vid anrika Landsbergs perenner dog en av de sista dagarna i fjol. Bara några veckor tidigare fyllde han 105 år. Magnus var en fantastisk man, inte bara hängiven trädgårdsmästare utan också en av få moderna svenska förädlare som fått sina växter förevigade. Magnus tog fram en rad namnsorter av perenner varav hans mesta kända döptes av en tysk plantskola efter honom själv: Röd rudbeckia, Echinacea purpurea 'Magnus' som också valdes till Årets Perenn i Sverige och i USA 1998.
Jag mötte Magnus flera gånger - särskilt minns jag honom som en uppslupen och glad 100-åring - och han hade alltid mycket att säga om trädgård. Han ringde ofta och kommenterade det jag skrivit, samtal som gjorde mig lika glad oavsett om det var beröm eller kritik.
Plantera gärna en 'Magnus' i sommar till hans ära!
Varma hälsningar
Eva

13 kommentarer:

Berit sa...

En till av våra stora trädgårdsprofiler har fått somna in.Jag har aldrig träffat på honom själv men kommmer ihåg ett program om honom från tv.Ska plantera en Maguns till hans ära till sommaren.
Ha en underbar dag!!

Alen Trädgård sa...

Jag fick tyvärr aldrig chansen att träffa denna fantastiska man men hans "Magnus" har jag och kan titta på varje sommar:) Tänk att få bli 105 år - helt otroligt! Ha det gott/Monne

Lotta sa...

Jag kommer också ihåg honom från ett program på SVT. Synd när alla "de gamla" försvinner ifrån oss.

Kram

Frøken Solhat sa...

Smukkere aftryk for eftertiden kan man næsten ikke give, end denne smukke Solhat. Æret være hans minde.

Acchleja-Carro sa...

Jag har länge tänkt plantera en 'Magnus', och något säger mig att detta gör att jag kommer att få det gjort i år!
Ha det fint! /Caroline

Odlarlust sa...

Tråkigt när nära och kära går ur tiden. Hur gamla de än har hunnit bli...
'Magnus' är en av mina favoriter. Jag köpte en planta för flera år sedan. Den frösår sig gärna och jag får större och större bestånd för var år som går :-)

/Anna

Anonym sa...

Jag har andra liknande men ska absolut köpa en i sommar och plantera till hans ära, jag också!
Mvh Eva-Lotta

Lusthuset sa...

Jag såg det i tidningen....är det inte så att trädgårdsarbete ger ett långt liv...eller hur? Hoppas kan man ju alltid. Gick ut och klappade på min Echinacea 'Magnus'...en favoritperenn. Ha en fortsatt skön vecka Kram!!

Monica sa...

Jag har Magnus på min koloni och den förökar sej och gläder mej varje sommar till långt in på hösten.
Vilken härlig farbror det måtte varit. Tänk att få bli 105 år.

Nu tar jag paus i bloggandet. Drar iväg i tre veckor och ska inte ha datorn med mej. När jag kommer hem är det dags att kolla frökatalogerna och beställa buss till Trädgårdsmässan.

Linda sa...

En magnus ble nettopp tenget inn i en hageplan:) en vakker plante med mange fordeler:)

Anonym sa...

Husker så tydeligt indslaget i Gröna Rum for en del år siden - disse store, brugte, gamle hænder der var adelsmærket for den gamle gartner (den gamle gartner er et begreb i Danmark - titlen på en elsket sang fra vores fortid!)
hilsen
Kirsten Buna/Helsingør

Lotta sa...

Jag har träffat honom en gång och det var verkligen en fantastisk man. Jag ska absolut plantera fler 'Magnus' till hans ära.
Ha en fortsatt fin vecka

kerstin ragab sa...

Dagen hans plantskola skulle stangas var jag dar och fyndade. Kopte nagra Magnus, den riktiga Magnus satt i rullstol alldeles nara. Jag bad honom valsigna mina blommor vilket han gjorde med ett glatt leende. Nu vaxer dom pa min kolonilott i Hildings Have i Helsingborg. Skriver detta fran Kairo dar jag bor vintertid, darav franvaron av korrekta bokstaver...
Kerstin Ragab