tisdag 22 november 2011

Djurliv och vardagsliv


Plantorna i växthuset klarade sig bra utan passning i helgen. Tänk att det fortfarande är så milt. En ananassalvia som står planterad i jordbädden i växthuset håller på att slå ut. Men det är flera små gynnare som drar nytta av det. Såväl bladlöss som mjöllöss (vita flygare) och spindlar har intagit plantan. Nästan så man önskar att det vore lite kallare så att de skulle dö. Borde förstås städat i höstas, men nu är det för sent. Men det är rätt skönt att man inte är så duktig jämt. Ibland får det bli som det blir helt enkelt.

I Stockholm där jag hälsat på min kompis och några uppdragsgivare blommade rosor och massor av nävor, men det var dessa färgglada mössor som fångade mitt kameraöga på vandring genom gamla stan. Kanske för att det i övrigt var ganska grått. Är ni på plats i huvudstaden kan jag dock rekommendera fotoutsällningarna på Fotografiska just nu. Bland annat urläckra djurfoton av Nick Brandt och inspirerande street photography av Helen Levitt.
Ibland tycker jag det är svårt att fånga växter på bild så därför blir jag imponerad när man lyckats ta närbilder av vilda djur utan teleobjektiv eller fångar vardagsmiljöer så att det blir både tidsdokumentär och en hyllning till vardagen, den bästa av alla dagar.
Må gott,
Eva

3 kommentarer:

Inger sa...

Gillar också vardagar allra mest:)
Kram

Sophia Callmer sa...

Åh, Helen Lewitt skulle jag vilja hinna se, såg en stor retrospektiv med hennes bilder i New YOrk för en del år sedan och blev alldeles tagen av närvaron i bilderna.
Låter kul med ett storstadsbesök i novembergråheten, ha det fint/Sophia

Kristina Bonander sa...

Till Fotografiska åker vi då och nu. Ett fantastiskt nytillskott på Stockholms museihimmel.
Hälsningar
Kristina