fredag 24 juli 2015

Örter, te och böcker

Nu är de skördetid! För att få ihop mitt huskursapotek inför vintern måste jag plocka mängder av örter och andra växter. Förra veckan var det dags att skörda lindblom - det är verkligen en väldigt kort tid det går att plocka dessa. De ska vara utslagna, men inte vissna, vilket går på bara några dagar.

 Älggräset blommar längre och kan plockas under några veckor. Just på denna plats är det dock förbjudet att plocka eftersom det är ett naturreservat, men efter lite letande hittade jag en annan växtplats som nu blir min nya "älggräsplats". Jag har det så med alla mina favoritväxter, att jag har olika platser som jag återvänder till. Därför är det också viktigt att inte plocka rent, det får gärna frösåsig/sprida sig så att jag kan komma tillbaka nästa år. Just lind och älggräs är dock svårt att utrota, men t ex kamomill bör man vara mer varsam med.
 I år har jag plockat extra mycket eftersom jag också plockar till en del försäljning. På lördag 25/7 står jag hos Vikentomater utanför Höganäs kl 9-16 med såväl bok som örtteer till försäljning. Det blir även gratis provsmakning av olika örtteer och fruktläder. Den 6 september kommer jag att finnas på Höstmässan i Ängelholm (med det som finns kvar).
Självklart har jag med boken som jag gärna signerar till dig, om du köper ett ex. I boken finns alla tips om hur man känner igen växterna, hur man odlar och/eller skördar (mycket är vilt men mycket går också att odla själv), torkar och förvarar, samt förstås hur man gör sitt te. Dessutom berättar vi vad de olika växterna är bra för och hur du kan stärka det friska i din kropp. Boken finn också att köpa i min webshop.http://robild.se/
Fortsatt skön sommar!
Eva

1 kommentar:

Jenny sa...

Den boken kan bli årets julklapp till mig själv, verkar himla intressant!!!