söndag 5 april 2015

Bästa trädgårdsböckerna

Det är härligt att gå in på Adlibris när man hittar två av sina egna böcker på deras framsida! Både Odla ätbart på liten yta och John Taylors Mitt Trädgårdsår (som vi skrivit ihop) ligger där. Idag tänkte jag skriva om ett par andra böcker som du inte får missa i år! 

Först årets måste-bok nummer ett: Trädgårdsform av Allt om Trädgårds chefredaktör Viveka Ljungström och trädgårdsarkitekt Karin Janrik. Detta är verkligen en bok som saknats på den svenska trädgårdsbokhyllan. Att designa trädgården tillhör något av det svåraste som finns och det är också svårt att lära ut, eftersom varje trädgård, varje tomt och varje hus har sina egna förutsättningar. Men i den här boken lyckas Karin och Viveka göra det svåra begripligt. Jag vill sätta igång genast! Dessutom rymmer boken ett kapitel med olika svenska hustyper/byggstilar, vilket är ett stort plus. Om ni inte redan skaffat den här, så gör det. Det är en bok som jag kommer att återvända till ofta, och många med mig!

Slår också ett litet slag för min egen nya bok, den tredje. Örtte & huskurer är inte så mycket en trädgårdsbok som en bok där min och Mette Bohlins kärlek till allt som växer tar sig uttryck i hur man kan använda sig av växter och natur för att stärka sin hälsa och bota eller lindra enklare åkommor. Både vilda växter, vanliga kryddväxter samt en del perenner, frukter och bär, samt träd och ogräs finns med i den här boken. På måndag, Annandag Påsk har vi releaseparty och du är hjärtligt välkommen. Adress Skäretvägen 193, Skäret (utanför Höganäs i NV Skåne). Tid: 13-15. Även denna bok finns att köpa via Adlibris (eller min egen webshop robild.se om du vill ha ett signerat ex).
Allt gott,
Eva

2 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Trädgårdsböcker kan man aldrig få för många av! Så ALLA du rekommenderar måste kollas upp.....
KRAM
Susie

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Huskurs boken skulle jag gärna köpa, det var så intressant när du föreläste om det.

Den andra boken om trädgårdens form lät också intressant!


Glad vecka, kram Ewa :)