måndag 23 mars 2015

Vinn biljetter till Trädgårdsmässan

 På torsdag börjar trädgårdsmässan med stort T - Nordiska Trädgårdar i Älvsjö i Stockholm. Du kan vinna en entrébiljett till någon av dagarna (torsdag-söndag). Det enda du behöver göra är att i en kommentar ge ditt bästa tips på återbruk för trädgården. Lägg gärna med en bild om du kan, men det är inte nödvändigt. Bistår med några bilder från förra året, som Hovdalas bil-odling. Knasigt, kul och häftigt!
 Petflaskor går att använda till mycket. Kanske har du en bättre idé?
 Pallar och pallkragar vurmar jag själv mycket för. Kan användas till oändligt många saker. Vilket är ditt bästa tips?
Av bildäck kan du göra en pall med hjul. Eller något annat.
Skriv på nu bara. Dragningen äger rum på onsdag den 25 mars. Lycka till!
Eva
PS. Hoppas vi ses där! Jag kommer att hålla föredrag på temat Odla ätbart på liten yta fredag kl 15.30 och lördag kl 12.30 på scenen som heter Ätbart.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Vi återanvänder det mesta i vår trädgård - ett exempel är att gräva upp och flytta runt gräsmattan. Att skapa små gröna ytor är enkelt om man hugger tunna sjok av gräsmattan (om man t ex utökar sitt grönsaksland där gräsmattan låg från början). Istället för att köra till tippen kan man istället lägga ett litet pussel av gräsmattan på en ny plats i trädgården. (Kan tyvärr inte ladda upp foton i kommentarsfältet...)

Maribel sa...

Återanvändning är bra, vi fick en hel del murstenar och plattor över då gatan gjordes om, men det har vi återanvänt, likadant med den gamla altanen, det virket som gick att använda, har vi gjort nya saker av. Pallkragar använder jag gärna i min trädgård som t.ex. här, med plats för mina jordsäckar. Gick inte att lägga till foto.
Ha det gott! Marika

Hedda sa...

Köp inte nytt om du inte måste.Och släng inget.
Metall o glas/keramikskräp blir fantastiskka konstverk - mobiler t ex. (hittat mycket spik, muttrar, krukskärvor osv)
Ta frön från årets skörd och spara till nästa år.(vi har bl a zucchini, gurka, chili)
Köp pallkragar "secondhand" (vi köpte i facebookgrupp)

Plånbokssmart sa...

Jag har ingen trädgård, men det är fantastiskt hur mycket man kan göra på en balkong. Då jag själv inte har så gröna fingrar, men älskar att se saker växa, så tar jag alltid vara på alla grönsaker och kryddor som jag köper. Lök och purjolök sätts i fina vaser och fortsätter växa så att man kan skörda de varefter. Kryddor används som krukväxter. Trötta vitlöksklyftor sätts och blir fantastisk lökblast, selleri sätts i en vas med mera med mera.
Mvh
Denice
denice.fallsdalen@gmail.com

Louise Terling sa...

Hej!

Mitt namn är Louise Terling, jag jobbar på P1-morgon, Sveriges Radio.

Kan du ringa mig på 08 784 71 90? Tack!

Vänliga hälsningar,
Louise Terling

Unknown sa...

Hej!

Självklart är det komposten och själv använder jag mig av pallkragar för odling. Som nybliven Fb vän så hoppas jag på en vinst och hoppas vi kan ses på mässan. Med vänlig hälsning // Åsa Engzell Västerås

Med fingrarna i (j)orden sa...

Hej!

Lotten fick avgöra och Lina och Denice på Plånbokssmart. Biljetterna kommer vi a mejl!
Tack för alla goda tips!
Eva

Plånbokssmart sa...

Åh, vad kul! Har dock inte fått ngt mejl?