onsdag 20 augusti 2014

När journalisterna själv får välja

 Vi journalister blir då och då inbjudna på olika mässor och event. Idag var en sådan dag. Mäster Grön och Blomsterfrämjandet visade höstens och nästa sommars nyheter på utplanteringsfronten - både vår-, sommar- och höst-blommor. De olika utställarna visade sedan en del av det bästa växterna. En del kommer inte förrän 2016, men annat finns i handeln redan nu.
 Sedan bar det av till Sofiero där ett 15-tal trädgårdsskribenter fick komponera sina egna balkonglådor med höstblommor. Det blev inte slagsmål om växterna - även om de som kom först plockade till sig mycket av det nya som häftiga alunrot, nya sorters hortensior och vackra prydnadsgräs - och andra fick nöja sig med det mindre uppseendeväckande. Den här kombinationen med kopparstarr, eldröd rabattlobelia och kolsvart alunrot blev riktigt häftig tyckte jag.
 Och de nya hortensiorna ÄR fantastiska - maffiga och långlivade. Räkna med tre månaders intensiv blomning. I den här lådan finns det även bladbegonia vilket är lite nytt i höstsammanhang.
 Allers trädgårds chefredaktör Eva Malmström valde att gå emot strömmen och skapade istället en vild ängskänsla med gräs, digitalis och penstemoner. Mycket vackert!
Och i den här lådan blev det gerbera som sätter färg, en mycket bra utplanteringsväxt har det visat sig.
Här är ännu en av de vackra hortensiorna, ljuvligt blå!

Och vad gjorde jag själv då? Jo, tog det lite lugnt och missade några av godbitarna, så det fick bli en lågmäld och lite låg plantering med småblommiga cyklamen, en silvrig alunrot och så en vitrosa hortensia i mitten. Skulle gärna haft lite silvernjurvinda som hände ner och dolde själva lådan, men de tog slut. Så kan det gå.

Men den här kombinationen måste jag säga att jag gillar. Även om silvereken inte är så modern så gjorde den sig fint till de andra växterna här. Cyklamen är underbara höstblommor, de står länge och sätter nya knoppar så länge det är plusgrader. Kommer det ett skyfall eller en frostknäpp tar blommorna lite stryk men när tempen stiger så kommer det nya blommor. Men hård frost klarar de förstås inte. Å andra sidan får vi sällan det förrän i november eller så.
Alla blomsterlådorna kommer att ställas ut på Sofiero Trädgårdsfest den 29-31 augusti. Då kan ni rösta på den finaste. Får jag gissa att de maffiga hortensiorna hjälper vinnaren till en seger?!
Allt gott!
Eva

3 kommentarer:

Millas Trädgård sa...

Den blå hortensian var ju väldigt fin! Ska ner till Sofiero nästa vecka och hjälpa en kompis med att bygga hennes visningsmonter. Full med grönsaker och höstblommor om jag känner henne rätt. Ska bli jättekul! Sen måste jag så klart ner igen när trädgårdsfesten öppnar och kolla in allt nytt! Då ska jag rösta!
Ha det gott!
Milla

Rosor och Akvileja sa...

Din blomlåda vart väldigt fin, trots att du inte han med.
Sofiero vill jag till, kanske att jag kan hinna med...
Ha det bäst. Åsa

Jenny sa...

Men åh, vilken fin blomlåda! Har aldrig tänkt på att man skulle kunna göra en sensomrig sådan. Jag gillar inte silverek, men där passade den ju hur bra som helst. Alla växter är nog fina i rätt sammanhang!

/Jenny