söndag 11 maj 2014

Tulpanfrossa i Halmstad

 I veckan besökte jag Halmstad som arrangerade tulpanfestival tillsammans med lökfirman (grossist) Verver Export. Många maffiga planteringar i stadsmiljö. Kanske inte alltid överförbart till det privata, men härligt att se!
 Färgsprakande matchning med en orange byggnad bakom.
 Rosa och orange kan inte är det första man sätter ihop, men här funkade det.
 En del nyheter presenterades, varav denna blev min favorit 'Akebono' som betyder gryning.
 Det mest intressanta var ett föredrag om naturalistiska lökplanteringar. Detta var det närmsta vi fick se i verkligheten - en formidabel solfjäder av olika slags narcisser. Häftigt!
 Tulpanfestivalen till ära fanns det Superwomen som gick runt och delade ut tulpanlökar till alla som cyklade.
 Att tänka på när man planterar kan vara att matcha med bakgrunden, som syrenen i det här fallet. Osedvanligt lyckat!
 Kommun- och fastighetsfolk gick runt och beskådade de olika mixerna som lökfirman tagit fram för att skapa långa och maffiga blomningar med stor variation. Kejsarkronorna blir verkligen pricken över i.
Allra sötast var kanske de mindre planteringarna i kruka, här en fin kombination av pärlhyacinter, anemoner (den blå i bakgrunden), förgätmigej, penséer och en maffig tulpan.
Allt gott!
Eva

5 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Helt underbara planteringar! Vilken färgkick! Jag gillar det enormt, både rosa/orange och orange/blått! Jag för vänta ett tag till på mina tulpaner men knappast lika maffigt... Kram!

Jenny sa...

Vilka härliga planteringar, jag gillar den med syrénen i bakgrunden bäst.

/Jenny

Annica sa...

Ljuvliga!

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Fantastiskt vilken frossa! :)

Ha det gott, kram :)

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vilken Tulpan frossa och vad härligt med en Super women som delade ut lökar. Jag gillar bäst den med Syrenen i bakgrunden. Bra tänkt av den som gjorde rabatten.
Tack för att du delade med dig av inspirerande bilder. Ha en fortsatt skön helg :)