onsdag 4 december 2013

Julstjärnor sprider julglädje


Julstjärnor kan njutas med gott samvete. Igår höll jag på att fotografera julblommor - och mest julstjärnor - hela dagen. La ut en bild på Facebook och fick många kommentarer om hur giftig odlingen är. Men detta är en gammal sanning som inte stämmer längre.
Jag tog direkt kontakt med odlarna (Mäster Grön) som ger följande besked: Dagens julstjärnor har selekterats fram för att vara naturligt kompakta (och behöver därför inte sprutas med förkortningsmedel). Dessutom styr de svenska odlarna tillväxten genom att reglera temperaturen enligt avancerade modeller för att få kompakta plantor. Ohyra bekämpas med nyttodjur och svamp med biologiskt växtskydd. 

Du behöver alltså inte ha dåligt miljösamvete om du njuter av julstjärnorna. De är åtminstone odlade i Sverige, till skillnad från amaryllis som dras upp i Brasilien eller Sydafrika och fraktas över halva jordklotet för att hamna i de svenska odlarnas växthus innan de kommer till oss. Personligen vill jag inte vara utan dem heller.

För den som vill vara extra miljösmart finns det dessutom en klimatsmart julstjärna - Jester (på bilden ovan) - där varje planta som säljs är klimatkompenserad genom plantering av träd i Vi-skogen. Läs mer om det här:http://www.krukvaxter.se/Customer/mg/filearea/Produktblad/2013/julstjrna%20klimatkompenserad.pdf

Var och en får sedan välja om man vill ha julstjärnor eller inte och tycka om dem eller inte - men var snäll och sprid inte "gamla" sanningar. Vill gärna tipsa om att det finns många fina och roliga sorter idag om man tycker att de helröda eller helvita inte är så kul.
Allt gott,
Eva


5 kommentarer:

Berit sa...

Skönt att veta att de inte är giftiga längre, jag har däremot en dotter som är allergisk mot dem så jag njuter av bilder på dem.
Ha en underbar dag!!

Jenny sa...

Klimatsmart julstjärna gillas, jag ska hålla utkik efter Jester. Annars köper jag andra sorter också och tycker det är kul att det kommer lite mer att välja på. Amaryllisar vill jag inte heller vara utan! Bra skrivet inlägg tycker jag, bra att veta.

/Jenny

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Tack för infon, skönt att veta att de är miljöanpassade numera. I år blev de vita och samplanterade. Ha det gott! /Carina

Trädgårdstoken sa...

Visste inte att dom sprutats med diverse gift förr. Skönt att det inte görs längre. Dom är ju så fina. Skall hålla utkik efter "Jester". Tack för tipset!

/Mia

Merja sa...

Tack för info:n. Kul att det kommer nya sorter. Dom helröda är jag lite trött på. Har inga än, men tänkte köpa vid nästa köprunda. Synd att de är så känsliga för kyla. Måste packa in dom väl i butiken.
Ha en bra dag!