tisdag 2 juli 2013

Linolja, lavendel - och nässlor

 På lördag den 6 juli kl 9-14 är det marknad på Sundstorget i Höganäs. Det är Fredrika på Kullabygdens byggnadsvård som arrangerar Linolja & Lavendel, en årligen återkommande marknad för byggnadsvård, trädgård, antikt och annat. Brukar alltid finnas mycket roligt att titta på och handla. Bland annat har jag köpt gamla fina blomsterkrukor något år. Man brukar också kunna se hur man bygger vasstak och renoverar gamla fönster. Fredrika själv har miljövänliga, gammaldags färger för den som vill måla sitt hus riktigt fint. Eller sin pallkrage ...
Jag kommer att vara på plats för Sällskapet Nellornas räkning. Givetvis har jag med mig nya boken Brännässla en älskad kulturväxt, men jag kommer också att sälja nässelsalva, nässelschampo, nässelkort, nässelbetonggrejor, nässelsnapskryddor mm. Tar också med några av mina egna böcker samt  andra trädgårdsböcker från min lilla bokhandel på nätet.
Bilden ovan visar nässelplantor i blom. Nässlan är ju tvåkönad (dioica heter den alltså!) och här man ser man tydligt skillnaden på han- och honblommor. Vilken som är vilket är jag osäker på men den med "svansen" mellan benen borde ju rent logiskt vara hanplantan. Eller vad tror ni?
Varmt välkomna!
Eva
PS. Tänk på att kontanter gäller på lördag.

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Om nässlarna ännu...visste du att en "...blommas karma strävar efter att få en nässlas visdom. En blommas själ lever många liv innan den uppnår en upplyst zen-nässel-mästares status..."

Inlägget om "En blommas karma"

;D

Alen Trädgård sa...

Skulle varit trevligt att närvara om det bara låg lite närmare:) Fast jag hade nog inte haft tid ändå, storrenovering av kök kräver lite tid:) Ha det så trevligt/Monne