fredag 14 juni 2013

Pionfrossan har börjat

Äntligen har pionsäsongen börjat! Det är härligt när de första doftpionerna slår ut. Först ut hos mig är den pionen som går under namnet Birgittas mormor, present från en trädgårdsvän. Den slår ut samtidigt som trädgårdsirisarna blommar som mest.


En lysande favorit är 'Christina' som är döpt efter skaparen Hermann Krupkes hustru. Liten blomma med intensiv färg.

Det röda stänket för tankarna till Festiva Maxima, men enligt mina planteringsskisser och roten från Guldsmedsgården är det 'Shirley Temple'. Väldigt söt!

 Denna läckerbit heter 'Miss Sweden' och lär vara en avkomma av 'Miss America'. Superstora blommor i ljustljust rosa som bleknar i vitt. Knopparna är rosa. Älsklig!

Detta är alltså förtruppen. Just nu har det regnat 12+7 mm och kanske blir det lite till. Det bådar gott för den stora pionblomningen som jag räknar med äger rum nästa vecka.
Allt gott,
Eva

9 kommentarer:

Ruben sa...

Wow, vilka härliga bilder! Nu hoppas jag verkligen att mina pioner sätter fart och blommar så fort som möjligt! Hittills är det bara 'Karl Rosenfield' som är på gång och den slår nog ut vilken dag som helst.

Ha det gott!
/Ruben

Alen Trädgård sa...

Jaaaaa, nu börjar den:) Här har några Quad-hybrider börjat men många är på G och det är underbart:) Ha det gott/Monne

Furulunden sa...

Peoner, så vakre!! Har fått med meg litt fra min forrige hage, så det kan ta litt tid før jeg ser den helt store blomstringen. En knopp er det dog i år, så jeg gleder meg!!

Asbjørg sa...

Fantastisk fine!

Hannele på Hisingen sa...

Underbart!

Susie på Stjärnarve... sa...

Härliga bilder! Jag ser också fram mot att mina 5 luktpioner som jag satt förra året ska börja blomma. Dom har en hel del knopp i alla fall.....
TREVLIG HELG
Susie

Rose Garden Malevik sa...

Hej Bästaste Eva
ja Pioner e verkligen underbara :)
fina bilder...
å missa nu inte..

SATURDAY SHOW OFF

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

HWIT BLOGG sa...

Underbara pioner och härliga bilder!

Ha en fin lördag...
Titti

Jannibele sa...

Ai, ai for noen lekre peoner du har! En godis for øyet. Hyggelig å finne den fine bloggen din for første gang.