onsdag 12 december 2012

Ljummen jul

Vinter på Kanarieöarna betyder en temperatur kring 20 grader. Ibland kunde folk ta av sig tjocktröjan, men ofta gick de i både täckjacka och vinterstövlar. Men julstjärnorna, som är så köldkänsliga, klarade sig utan vinterskydd. Det var häftigt att se denna julblomma i en helt annan miljö tycker jag. Vad sägs om att julpynta balkongen på det här sättet? (Hade funkat ca 2 sekunder hos mig idag....)
 Längst den stora shoppinggatan löpte julstjärnor i långa rader (detta togs innan öppningsdags därför så folktomt). Och det är inget fejk, utan äkta vara!
 Gamla centrum i Las Palmas var en mycket vacker stadsdel med många små parker - också här fanns det julstjärnor.
 Till och med längs de trafikerade vägarna. Nästan så man tycker prakten är bortkastad, men ser ni tjejen som sitter på kanten av trottoaren?
 I saluhallen kunde man köpa både små och stora växter, mest julstjärnor! Egentligen hör den ju hemma i Mexico men den tycks vara uppskattad på många håll i världen. Jag tror faktiskt jag ska köpa mig några till, men då måste jag ha en uppvärmd bil med och vira in den ordentligt. Julstjärnor hatar både kyla och drag.
 Julklapparna får de vänta på i det katolska Las Palmas. Här är de nämligen inte tomten som kommer med klappar utan de tre vise männen (helt rätt, ju). Och de kommer som bekant inte förrän till Trettonhelgen.
Idag ser det ut att bli en gnistrande vinterdag - önskar er allt gott!
Eva
(Om några bilder är lite suddiga beror det på att de är fotade med mobilen, sorry.)

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Vad härligt med 20 grader varmt:) Det blir lite ovant att komma hem sedan ;) Ha det fortsatt skönt/Monne

Monica sa...

Lite skillnad i gradantalet mot här hemma i "gamla Svedala".
Vackert med alla julstjärnor.
Fortsätt njuta :-)

Fru C sa...

Har aldrig varit på kanarieöarna men det ser ju helt underbart ut.

Fortsätt och njut för här är det riktigt galet kallt just nu!