måndag 11 juni 2012

En doft av försommar

 Vad är väl en trädgård utan rosor, utan doft? Just nu blommar min favorit, åtminstone när det kommer till doften. Bakifrån är den ljust gul, eller aprikosgul.
 Framifrån är den rosa, eller aprikosrosa. Färgskiftningarna är spännande i sig tycker jag och gör rosen mer intressant än om den var helt enfärgad. Namnet är 'Frühlingsduft' och det är en pimpinellros, eller som det numera heter spinosissima-ros
 Vid min skrivarstuga på landet har jag planterat fem Frühlingsduft på rad, vilket betyder att jag nu har en hel häck av denna skönhet. Lite tråkigt är det att jag aldrig har stugan uthyrd när trädgården är som vackrast (folk har väl inte börjat ha semester än), men skönt för mig som då kan njuta själv av härligheten. Och så hinner jag rensa alla rabatter (förhoppningsvis) och städa klart inomhus innan de första sommargästerna anländer om ett par veckor.
Tog med mig en kvist hem även om det inte är världens bästa snittros. Det blev en härlig bukett med årets första pioner, akleja 'Nora Barlow', daggkåpa och strandiris.
Fortsatt skön vecka!
Eva

10 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Även jag har denna ros och jag är förtjust i både själva rosens yttre uttryck som dess doft! Det är något avväpnande med en skönhet som denna utan några som helst divafasoner men så självkar prima ballerina under föreställningens gång! Min står på tåspetsarna över den japanska träddödaren vid altanen./Anja

Spirande grönt - sa...

De två första bilderna är så vackra! Känner nästan doften genom skärmen:)

Ha en finfin vecka,
Rebecca

Fagras trädgård och tankar sa...

Ni har redan blommande rosor..? Då tackar jag för att jag får ta del av de redan. Vilken fin skrivarlya du har. Varför hyra ut när du kan njuta för fullt? Grattis förresten till de fina orden i DN.
/Johanna

Ulrika sa...

Planterade den rosen i höstas,så fin! Underbar bukett!

Ha det gott/Ulrika

Solstrimmor sa...

Jag kan bara säga: underbart vacker!

Kram Eva-Mari

Lenas trädgård sa...

Jag håller med, en underbar ros, som är bland de första att blomma hos mej! Doften är nästan fööör stark, men ljuvlig!Och färskiftningarna! Mums!
Kram Lena

Alen Trädgård sa...

Vi har inte så många rosor men en av dem är vår 'Finlands Vita Ros' som doftar ljuvligt:) Din ros ser helt underbar ut och buketten ska vi bara inte tala om:) Ha det gott/Monne

Märit i Mariehem sa...

Den rosens doft kan verkligen fylla trädgården, så jag kan förstå att det doftar gott nu!

Marie Lithén sa...

Doft är så viktigt i trädgården! Pratar med alla sinnen. Hoppas hitta några för zon 8:)

Lisa sa...

En favoritros för mig också, tyvärr trivs den inte här, har tagit död på tre stycken :-(Tur man kan se den hos andra. Vilka härliga trädgårdsbesök du varit på i Karlstad med omnejd ! På Stolpens trädgård var jag en titt i fjol, härligt :-) Men hos Ingvar skulle man ju gärna kommit på besök, underbart med passion. Snödroppsträdet står på önskelistan sen länge. Ha det fint. Lisa/Lisas trädgård