onsdag 24 mars 2010

Jordens ögon


De plirar lite yrvaket mot oss nu, vårlökarna. Jag tog för första gången på mycket länge fram makroobjektivet till kameran och gav mig ut på en kryptur. Först en fylld snödroppe.

Galanthofil kallas en snödroppssamle (nörd), och jag känner mig ibland som en sådan. Har 4-5 olika sorter och förmodligen några till som jag grävt ner på bortglömd plats.

Kan någon vara randig på ett vackrare sätt en en krokus? Imorgon vill jag se humlorna tumla runt i dess inre.



Denna snöklocka är mig extra kär då jag fått löken av Magnus B Nilsson, legendarisk växtkännare från Landsbergs perenner i Påarp.



På danska heter snödroppe vintergäck och vintergäck Eranthis. Då är det bra att kunna sitt latin, så att man inte går vilse. I Danmark skickar man små "gaekbrev" till dem man tycker extra mycket om, med ett litet rim och den första snödroppen i. Ett sånt fick jag för första gången av min svärmor för många år sen och fick på köpet lära mig detta om våra olika namn på vårlökarna.


Inte bara vårlökarna skvallrar om att vi nu går in i en ny årstid. Magnolian bara längtar efter att få kasta pälsen!


Julrosorna klarade snön förvånansvärt bra, även denna som faktiskt hade hunnit börja blomma innan vintern kom på allvar. Gillar denna med rosa baksida, men har inget särskilt namn på den.
Eva

27 kommentarer:

Kerstin Alvesson sa...

Underbara bilder, man blir så otroligt lycklig av dessa små sötnosar som kommer tidigt på våren. Jag antar att man har ett uppdämt behov av att få se blommor ute som är orsaken. Ha en bra kväll / Kerstin

Christina sa...

Vilka härliga bilder, man blir glad av att se dem! Har själv inga vårblommor än, men snön har försvunnit på vissa ställen och jag har sett att en del växter är på gång.
Ha en riktigt bra kväll!
Christina

Spirande grönt - sa...

Klurade i förra veckan, efter lite förvirring, ut hur det ligger till med danskarnas vintergäck. Som sagt, det gäller att kunna sin latin:)

Härliga bilder från din kryptur!

Rebecca

Alen Trädgård sa...

Visst är det en härlig tid vi nu går tillmötes:) Var också en runda idag för att se hur långt det kommit rabatterna. Hade dock inte kameran med. Det är helt fantastiskt för blåsippor, pioner och en mängd olika växter växer så det knakar nu. Lite värme och sol så är det i full gång.Ha det gott/Monne

Mia sa...

Helt otroligt vilken skillnad mot här. Underbart att se vårlökarna dyka upp. :)

Merja sa...

Mycket fina bilder! Har haft funderingar på att skaffa mig ett macroobjektiv till min kamera...vill också komma så där krypande nära:)
Fast än har vi mest snö!
Ha det gott.

♥Min Eden♥ sa...

härligt, eva!!!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

FIna bilder som väcker härliga vårkänslor (och lite rastlöshet i mina ben av överväntan...)

Trevlig kväll!
/Charlotte

haspet sa...

Underbart! Så fantastiskt vackra bilder, jag blir så glad när jag ser dom. Tack för att du stillade min vårlängtan lite. Ha en fin kväll.// Peter

AnnCharlotte sa...

Tänk att det redan finns så mycket fint att titta på...
Vet inte om det är frimärkspenseen men jag var kanske inspirerad av den för de liknar ju varandra iallafall ;)

Njut i din trädgård sa...

som jag njuuuter av dina bilder! Pälsklädda knoppar gör mig knäsvag!

Frøken Solhat sa...

Åh ja Humlebierne...har endnu ikke set dem her, men de søde Mariehøns er der mange af de kryber frem fra deres skjul når solen er fremme :0)

Ja.....det er godt vi kan vores Latin :0)For det er virkelig nogle finurlige forskelle der er i sproget :0)

Fortsat god uge.... på knæ med makrolinsen søde Eva :0)

Bea sa...

Ljuvliga vår och underbara bilder och de är värda att krypa på knä för varenda en, med macro objektivet på :)
Kram / bea

Arboarkticum sa...

"Jordens ögon" - så underbart poetiskt! Och vilka härliga bilder. Snöklocka redan nu alltså? Hm. Raj raj, jaja, vår tid kommer också... ;-)

Eva Linnea sa...

Nu är det vår!
Glad kram från Eva Linnea

Mamma Mimmi sa...

Vilka undersköna bilder för både öga och en frusen vintersjäl!

M/S Design sa...

Villken vacker krokus, härligt med en sån närbild.
Kul att Trädgårdsfredag kommer igen det var ett trevligt program.
Väntar själv på vår tecken utomhus har inte sett några ännu.
Mariana.

Sophia Callmer sa...

Fina bilder! Ja eranthis/vintergäck har varit språkförvirríng här i bland i vår dansksvenska familj..
Jo jag ställer ut i påsk på Öskg's påskrunda, svarade dig i min blogg men tänkte att det kanske är lättare att läsa i denna för dig.
Välkommen om du är ute och far. Varma hälsningar Sophia

Tigris Predikantan sa...

Vilka bilder, vilka namn du kan och ... man blir så glad när man tittar in hos dig!
:)

Britt sa...

Så fina dina bilder vart. Härligt nu när de är på G //Britt

Anjas Hill sa...

Det finns inte mycket som skulle tänkas vara vackrare så här års Eva! Dina bilder är alldeles ljuvliga även om Galanthus inte får mig att spinna!/Anja

Gela sa...

Underbara bilder. Det är svårt med språket ibland. Men man lär sig. Tur att det inte bara är jag som glömmer var jag planterat plantor. Ha en fin kväll/Gela

Ninne sa...

Om du kryper nere bland blom, eller kilar ut över markerna- Alltid lika härlga bilder. Man bara njuter.
Kram Ninne

Fru C sa...

Vackra bilder som alltid, du vet hur du ska fånga saker på bild!

Karin sa...

Super mysigt inlägg. Kul med namnfövirringen. Hos mig är det nog mest snödoppen som gäckar vintern.
Karin

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Härligt, nu har vi också en del :)

Anita sa...

Vilka helt underbara vårbilder. Jag bara njuter av din vårkavalkad. I min trädgård är våren avlägsen men oj vad jag längtar.