söndag 14 februari 2010

Hjärtefint


Happy Valentine, eller Glad Alla Hjärtans Dag ska man kanske säga på svenska, hälsar jag med detta fina löjtnantshjärta, Lamprocapnos spectabilis.
Löjtnantshjärtat är en typisk klassiker, en mormorsväxt brukar man säga. Det låter så mysigt också, mormorsväxt. Varför kan inte tantblomma låta lika mysigt (ang azaelan i förra inlägget)?
Jag är ingen mormor än, men har inget emot att kallas trädgårdstant. Dessutom gillar jag azaleor skarpt - både i trädgården och på fönsterkarmen. Min äldsta krukväxtazaela är fyra eller fem år gammal och sköts om noga! Ni ska få se den när den blommar i vår - helt fantastisk.
Så att jag kallar den tantblomma har inget att göra med att jag inte gillar den, det är bara det att i min sinnevärd så är det äldre kvinnor som har "tumme" med azaleor.
Förresten gillar jag tanter också - skarpt!
Eva
Nu ska jag gå ner och plantera min vanilj-orkidé som jag fick av en kompis som nyligen varit i Sydafrika. Häftigt, eller hur?

16 kommentarer:

Eva Linnea sa...

"Happy Valentine"-kram från Eva Linnea

haspet sa...

Håller med om att mormorsväxt verkligen låter mysigt, tryggt på något vis. Tant kanske låter negativt men när det kommer till tantblommor så är jag ett riktigt fan, även om jag aldrig riktigt lyckas med Azaleor. Apropå tantblommor så ska jag i dag plantera om sticklingar av både Pelargon och Fuchsia som jag inte kunde motstå i växtbutiken i går. Ha en trevlig Alla hjärtans dag hälsar "tant" Peter.

Britt sa...

Ha en fin alla hjärtans dag önskar Britt

NinaH sa...

Är ju mormor... så då är väl alla mina växter mormorsväxter av bara farten då?!;-)
Löjtnantens hjärtan är fina- liksom hans "släktingar"... eller logementkamrater kanske?! Som fänrikar & så menar jag...;-)
Ha en mysig hjärtedag!

IreneL sa...

Jag önskar dig en fin Alla Hjärtans Dag! / Irene

♥Min Eden♥ sa...

Jag har en förkärlek till tantblommor...jag älskar mormorsväxter! Löjtnantshjärta är min favvo!

Lenas trädgård sa...

Visst är denna ljuvliga växt helt underbar.Jag tror det är en av de första blommor, jag minns från min barndom...eller så är det tusenskönan("putticka" hos oss)mycket fina minnen, så dessa blomster finns naturligtvis hos mig också. Tusenskönorna växer hej vilt i rabatter, i gräsmattan(ve o fasa, tycker min svärmor, där ska inga blommor va´!)Älskar dessa mormorsväxter!
kram Lena

Gunilla sa...

Ha en fortsatt fin Alla Hjärtans Dag.
Vanilj Orchide, den vänar jag att få se bild på om den blommar.


Ha det gott
Kramen/Gunilla

AnnCharlotte sa...

Jag tror att tantblommor kan få en "revival" precis som mormorsväxterna ;)

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Tittar bara in för att önska dig en fortsatt fin
ALLA HJÄRTANS DAG,
kram Lydia

Ninne sa...

Löjtnanshjärtan är så fina o jag som är mormor gillar många av "tantblommorna". Ska vid tillfälle visa MIN MORMORS ROS
Det är verkligen hjärtans kär, blomma
KRam Ninne

billan sa...

Tantblommor är fin-fint....
Må så gott och KRAM från mig!

Inger sa...

Tror att tant har en negativ ton medan mormor enbart låter mysigt. Jag gillar både tantblommor och mormorsväxter. Men finns det inga farmorsväxter? Jovisst, jag har många i min trädgård.

Marianne sa...

Hos oss har vi "gammelmormorsväxter", fast då kommer dom först från "mormorsodlingarna", här hemma. Jag så gillar gammeldaxa lökväxter. Ha en trevlig Alla hjärtan!

Carolina sa...

Tack själv för senast, mycket trevligt ;)

Jag är inte direkt oroad för listerna men det känns fel att säga att det är helt klart innan de är på plats :)

Mia sa...

detsamma på dig ! fast en dag försent. Fina löjtnantshjärtan!
kram mia