torsdag 14 januari 2010

Trendvinnande smaker



Allt fler skaffar en egen köksträdgård. Bland dem The first lady i USA, Michelle Obama som här ses skörda grönsaker i vita husets nya köksträdgård. (Bilden är lånad från Vita husets egen hemsida.)



Trend nr 1: Köksträdgården

Min egen minimala köksträdgård består av några få pallkragar. Det blir ingen stor skörd, men jag värdesätter salladen, rödbetorna, sockerärterna, potatisen, bönorna och det andra jag odlar oerhört högt!
Det sägs att det trendigaste man kan göra idag är att skaffa en kolonilott - inte för att ställa dit en solstol utan för att verkligen odla, och då främst det ätbara. Snart dyker det upp reportage i tidningarna om supertrendiga koloniområden i Stockholm, var så säkra!



Orsakerna till varför fler odlar eller drömmer om att odla sina grönsaker själv är flera.
Några gör det för att kristiderna kräver att man stramar åt ekonomin.
Andra gör det för att de vill vara säkra på att det de lägger på tallriken är ekologiskt odlat.
Vissa gör det för att smakerna framträder så mycket bättre när tiden från skörd till bord förkortas till några minuter eller timmar.
Ganska många gör det för att de har insett att man förbättrar sin hälsa om man frossar i närodlade frukt och grönsaker.
En del gör det för att bidra till en bättre miljö. Närodlat kräver färre transporter bland annat.
Många gör det för att de mår bra av att odla, något som anknyter till trend nr 2.



Intresset för att odla ökar också bland unga, och för många går vägen till ett ökat trädgårdsintresse via kökslandet. Kanske för att det är så konkret - att smaka sin första hemmaodlade tomat, plockad direkt från plantan och stoppad solvarm i munnen är en upplevelse som berör många sinnen. Många unga är också väldigt resultatinriktade (på gott och ont) - och i kökslandet får man resultat!



Har man en gång gjort pesto på sin egen basilika vill man aldrig köpa det som säljs på burk med diverse konserverings- och surhetsreglerande medel igen. Att fylla gommen med basilikans fulla potential är obeskrivbart. Min dotter äter gärna pesto med sked - men bara om den är hemmagjord!



Utökar man kökslandet med ett litet kryddland så lockar man direkt humlor, fjärilar och bin till trädgården. Man upptäcker snart att den lilla plätten på jorden som man har till sitt förfogande är ett helt litet kretslopp.


Och har man ingen jordplätt att odla på - ja då drömmar man åtminstone om att ha en balkong där man kan odla en hel del av det ätbara. Potatis i hink till exempel. Har man nog så liten plätt jord är det mycket enkelt att vara supertrendig - plantera några bärbuskar bara!



Själv längtar jag till mycket efter de första primörerna. Till det tidigaste hör nässlorna, som för mig inte är ogräs utan superfood späckad med järn, klorofyll, c-vitamin, serotonin (igen!), kalcium, a-vitamin och folsyra bland annat - rena hälsokosten alltså! Givetvis har jag en liten odling av nässlor i kökslandet.
Nu när jag är i "mål" med trendspaningen känner jag behov av en liten sammanfattning och förklaring till hur jag tänkt under resans gång.
Jag vill betona att det här är min egen lista, som bygger mycket på magkänsla, men självklart har jag funderat igenom trenderna en hel del. Med 14 års erfarenhet som trädgårdsjournalist - vilket innebär att jag ständigt är på spaning efter det senaste - har jag ju lite att relatera till. Jag har försökt bortse från min egen smak och se på trender i stort, men självklart är jag inte mer än människa och färgas naturligtvis av det jag själv tycker om, så de flesta av trenderna gillar jag mer eller mindre - ett undantag är dock de stenöknar som brer ut sig i villaområdena.
Givetvis går många av trenderna i varandra och jag kan själv känna att växthus kanske borde haft en större plats (men ryms till en del i "inreda ute"), liksom örtagården (som i alla fall kom med på ett hörn här). Säkert kommer vissa trender att dala och andra att flyta upp till ytan, kanske har jag missat någon trend helt och hållet, men bloggandet fortsätter ju och därmed får jag chansen att skriva om nya kul (eller förskräckliga) trender som dyker upp!
Tack än en gång för era synpunkter!
Eva
Trend 1: köksträdgården
Trend 2: trädgård som friskvård
Trend 3: återbruk
Trend 4: mormorsträdgård
Trend 5: rost
Trend 6: sommarblommor
Trend 7: inreda ute
Trend 8: sten och betong
Trend 9: svart
Trend 10: medelhavsträdgård

22 kommentarer:

Millan sa...

Visst känns det lite som pendeln svänger tillbaka, man vill ha egenodlade grönsaker, man längtar till att gå ut barfota i gräset och plocka in hallon/ jordgubbar till morgon filen. Kan det vara så att man behöver ha det lugna och naturliga valet i kontrast till det övriga här i livet? För samtidigt vill man ha mobiltelefonen och bredbandsuppkopplingen kvar.

Pushing up Daisies sa...

Smart med trälåda som mini-pallkrage! Den idén lånar jag härmed...

gittan sa...

Detta var nog den bästa trenden av dem alla =) För mig är det otänkbart att ha ett hus med trädgård och INTE odla något ätbart - det hör liksom ihop. Men jag har aldrig odlat så mycket som jag gör idag, och trodde nog aldrig att jag skulle göra det heller. Jag tycker att det är positivt att folk får upp ögonen mer och mer för egenodlat och anledningarna är som du skriver säkert många. Jag tror lite att det är som Millan säger också, vi behöver det i kontrast till det ofta hektiska liv vi lever idag.
En trend som jag hoppas håller i sig =)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vi har ökat ut vårt köksträdgårdsland hösten 2008
och odla rätt mycket grönsaker numera. Anledningen är att vi gillar "slow-food" och behöver veta hur det odlades. Kravmärkt kostar jättemycket i längden och man vet ändå inte riktigt ;O(
Och njutningen att gå ut och plocka färskt går inte att beskriva. När jag skörda sallader och örter drömmer jag varje gång om att bli pensionär, räknar åren ditt ;O) men de är rätt många fortfarande ;O)
Ha en fin dag i vintersolen,
Petra B.

Hannele på Hisingen sa...

Kul initiativ av fru Obama.

P.S.
Jag tror inte trädgårdsfolk slÅss, som fotbollsfolk :)

Karin sa...

Visst längtar man efter primörer! Det kliar i fingrarna att få så...
Karin

AnnCharlotte sa...

Positivt med en trend som tar oss "back to basic". Hoppas den håller i sig länge.....

Marina sa...

Denna trend passar mig, eller nja? Jag har alltid haft köksträdgård. Var bland det första jag gjorde här för 15,5 år sedan. Så de tär ju itne så att jag har det för att de tär en trend precis. Jag ahr det för att jag vill! För att det är kul, gott, nyttigt, roligt, fint......Potatis har vi valt bort sen några år tillbaka, funkade inte här och då får det vara så. Vinbären skippade vi men krusbär, hallon, smultron o jordgubbar har vi. Sen blir det grönsaker av olika slag. I ska här testas palsternacka. Kram!

Aratorps Lena sa...

Tack Eva! Du är ju så klarsynt! Så klart att köksträdgården vann listan... Min bästa väninna skaffade kolonilott i våras och hon har mått så bra efter det... Det gynnar både kropp och själ att odla eget, eller hur?
Ha en fortsatt bra vecka! /Lena

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Tack härliga Eva för ett inspirerande och upplyftande fördrag i Hbg....precis vad man behöver så här års! :o)
Återigen är man trendig...potager är ju bara sååå rätt...lite blommor och massor av krispiga grönsaker; mums! :o)
Trevlig helg,
kram Lydia

Eva Linnea sa...

Det har varit jättekul att följa din trendspaning. Vad blir trenden bland vårblommorna?
Ha en skön fredag!
Kram

Trädgårdsdrömmar sa...

Detta är inget som fångat mitt intresse tidigare. Men jag tror på den här trenden starkt och jag tycker att det är en mycket positiv trend som förtjänar att ligga i topp. Vi ska till och med själva börja odla lite grann.
Carina

maloppa sa...

Underbart skrivet! Jag har då alltid varit lite trendig eftersom jag alltid haft en längtan efter att odla det vi äter själv. Av praktiska skäl har det inte blivit av förrän de senaste åren och förra året "blommade" verkligen min köksträdgård upp så nu är jag helsåld. Har bara kryssat för grönsaksfröer hos Impecta (ännu...) men kommer satsa på att bygga ut mina odlingsbäddar ännu mer. Längtar!

Fru C sa...

Jag blev först förvånad men ..... Att odla sin egen mat det är liksom basic när man bor på bondgård ;)köksträdgården ja varför inte!
Framförallt var det kul att följa från 10-1.
Åh du, vi vägrar stenöknar, right!

Anjas Hill sa...

Trevligt inlägg!
Jag kommer att tänka på forna Sovjet och en delstat, Georgien, som jag turistade på 80-talet.
Husen såg inte alldels fräscha ut, men varje hus hade ett högt staket och en gång lyckades jag få se vad som dålde sig bakom det höga planket: jo. en Lada(bil alltså) och en köksträdgård som heter duga.Jag fick veta då att "alla" odlade sina egna grönsaker.
I min barndoms Finland var det inte ovanligt att "en entréträdgården" bestod av potatisland och absolut ingen gräsmatta./Anja

Britt sa...

Jag tror att listan är helt sann. Känns som om jag kunde ha gjort listan. //Britt

Anonym sa...

Det handlar om livskvalitet!
Inte sant?

gert-åke sa...

Hej Eva!
Vill bara skicka en tulpanhälning i dag på Tulpanens dag. Ha de bäst.

Anonym sa...

Helt rätt första plats! Intressant läsning hela din trendspaning.

Växthusmadam sa...

Tänk att det är ju inte så ofta man känner sig riktigt tredig nu för tiden, men enligt det du skriver så är jag ju superhet!!! Jag är ju faktisk koloniägare! Tyvärr brukar jag ju ibland referera till kolonin som "mitt dolda handikapp" eftersom jag inte sköter om den som jag borde, växthuset har tagit överhand och det har jag ju hemma vid radhuset! Men glädje bereder det oss när vi varje sommar tränger in oss två vuxna och ett barn i den 18 kvadratmeter "stora" stugan och lever sommarliv!
Ha en skön helg önskar trendiga Växthusmadam

Inger sa...

Intressant att fått följa din trendspaning och lista, att du gjort den själv gör det bara roligare. Köksträdgård är naturligtvis hett, om jag hade en större trädgård skulle jag också odla en del grönsaker. Gjorde det i början av mitt trädgårdsliv, innan vi byggde ut huset.
Fortsatt trevlig helg!

Tant Grön sa...

Vilken rolig trendlista!
Oerhört många bra skäl att odla grönsaker-
men du glömde en anledning: man kan helt enkelt inte låta bli. Bara tanken att avstå, bara en säsong, är fullständigt omöjlig. Den driften har både vi och sniglarna och rådjuren stor glädje av....