måndag 29 december 2014

Mellandagsoliv

 Näst efter frågan "När klipper man rosorna?" så är "När tar man in sitt olivträd?" den vanligaste frågan jag får. Och svaret är - när det är dags. I kallare delar av landet är olivträden säkert inomhus sedan länge (eller borde vara), men här i Skåne där hösten är lång och mild och faktiskt varar ända fram till jul får de stå ute så länge. Jag lämnar dem också ute om det bara kommer en kortvarig köldperiod. De klarar minusgrader ett par dagar.
Men så kommer den där första längre köldperioden när det blir så kallt att de går tjäle i alla krukor som står kvar utomhus. Väderleksprognosmakarna spår en veckas vinter eller mer. Ja - då tar jag in mina olivträd. Det inträffade under mellandagarna och jag fick dra på mig trädgårdsbrallorna för (förmodligen) sista gången i år. Bar in mina tre små olivträd i växthuset och där får de stå tills det våras. Det blir minusgrader i växthuset också men där slipper de vindens kylande effekt och det läcker alltid lite värme från mitt övervintringshus i bubbelplast där de mer ömtåliga växterna övervintrar.
Måste du ta in olivträdet i värmen (över 10+) så ge det tillskottsbelysning 12-16 timmar per dygn (dagtid) och vattna måttligt. Duscha ibland för att höja luftfuktigheten. Det brukar tappa lite blad men överleva.
Allt gott,
Eva
PS. I år har koltrasten hittat till mitt ena olivträd och suttit och ätit på frukterna. Det är lite fräckt tycker jag, en skånsk koltrast som aldrig satt sin vinge vid Medelhavet, men ändå förstår sig på delikatesser.

5 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

God fortsättning! Jag brukar göra som du beskriver med mina olivträd, men ändå så klarade det inte vintern för några år sedan. Tror det stod för varmt och mörkt. Men till våren då är det nya tag:) Häftigt med en koltrast i olivträdet:)
Kram Maria

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Mina tappar blad och står inne, ska genast ge den mer belysning o en dusch då och då!

Tack för tipset!
Tänk att kunna ha dem i växthuset, vilken dröm.

Ha der gott, kram Ewa :)

Rost och rädisor sa...

Fräcka lilla koltrasten, har du inget annan att bjuda den på?

Känner att jag måste dalta mindre med mitt olivträd. Till nästa år ska det minsann få stå ute mycket längre. Tack för bra info och Gott Nytt år.
Anette

Cat sa...

Önskar dig ett gott slut på 2014 och en bra start på 2015. Gott nytt år // Cat

OF SPRING AND SUMMER sa...

Vill bara önska ett Gott Nytt År!
Kram Ingrid