fredag 2 januari 2015

Allt nytt är gott

Gott Nytt År alla! Jag ser verkligen fram emot det nya odlingsåret som faktiskt började idag. Mina första chilisådder är i jorden - fem olika sorter. Det är något visst med att känna jorden, fröerna och att börja pilla med krukor och namnpinnar.
Första beställningen av fröer (dock inte fler chili) kom från Runåbergs dagen före nyårsafton. Jag tänkte att jag skulle vara ute i god tid för att få de sorter jag ville och jag är så mån om att få ekologiska fröer så långt det bara går. Det känns rätt att välja en firma som har ett så stort utbud av just eko-fröer. Impecta har också blivit duktiga på detta, men tyvärr är de lite dyrare (det är möjligt att man får fler fröer för pengarna men jag har små odlingar så det hjälper mig inte). Kommer dock att handla en del av dem också för de har ett oslagbart utbud vad gäller svenska fröfirmor. Och självklart handlar jag Nelsons fröer i butikerna sen när den tiden kommer, de har också börjat få in en del ekologiska fröer vilket är toppen.
Och ju större press vi kunder sätter på fröfirmorna att fixa ekologiska fröer, desto större kommer utbudet att bli framöver.
För vill man odla ekologiskt så vill man också ha ekologiskt hela vägen, om det går. Tyvärr hittade jag ingen ekologisk såjord, men eftersom den inte innehåller så mycket näring så fick den duga ändå.
Allt gott
Eva
PS. Frösådderna ställer jag under ett skåp i köket där det är golvvärme. Ett perfekt sätt att få fröerna att gro snabbt och jämnt.

10 kommentarer:

Lone sa...

Pøj pøj med såningerne. Det er altid så spændende de næste måneder :-)
Og godt nytår,
Lone

Furulunden sa...

Godt nyttår! Og jammen er du ivrig altså :) Artig

Unknown sa...

Da er startskuddet gått:) Jeg gleder meg til å begynne jeg også, men skal vente en måned. Trenger chili lang tid på å spire/vokse seg store?

Sabelhagens Olivlund sa...

Lycka:) Tyvärr har jag kommit helt av mig med sådderna, har inte sått på tre år tror jag. Men jag vill, men får inte till det med utrymme och ljus just nu. Men det kommer:)
Kram Maria

Susie på Stjärnarve... sa...

Här ska jag endast dra upp några luktärtor själv i år. Fick en påse från en bloggväninna i Tyskland, så det bara måste jag! Däremot blir det inga chili i år, har så vansinnigt mycket kvar sen 2013 och 2014. Både torkade, syltade och så vindruvsgelé med chili och chutney med chili. Ja, ja - ibland kan det bli lite mycket!
GOTT NYTT ÅR
Susie

Rosor och Akvileja sa...

Har just hängt upp förra årets skörd av chilisallad på tråd.
Klippte ned plantorna och hoppas på turen att de klarar sig över vintern... Har inte plats för frösådd, varken i år eller egentligen förra året. Men lite perennesådder kan man nog ställa utomhus.
Ha det gott. Åsa

Anjas Hill sa...

Låter superhärligt. Chilifröerna får snart hamna i jorden även hos mig!

God fortsättning! /Anja

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vad roligt att du redan sått.
Jag pysslade om mina sticklingar idag.
Önskar dig ett riktigt gott nytt År
Hälsningar, Petra B.

Merja sa...

Tack för tipset med frösådd och golvvärmen:)
Ha det gott och lycka till med chilin!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Ja, Hagen, chili behöver lång tid på sig för att bli blommande plantor. Därför sår jag dem nu. Men det är viktigt att ge dem extra ljus när de har grott.
Eva