lördag 20 december 2014

Julkalender 20

Det enkla är det vackra. Säga vad man vill, men man behöver inte göra julgrupperna varken komplicerade eller dyra. Några vita hyacinter i en begagnad trälåda, lite snöre, mossa och en vacker vepa. Klart!
Hyacinter är underbara på många sätt: billiga, lättskötta, doftande och långlivade. Ja, själva blomningen kanske inte varar så länge men lökarna är vackra i sig, både före och efter blomningen kan man faktiskt njuta av dem. En verklig enkel skönhet.
Allt gott,
Eva
PS. Tål du inte hyacintdoften så ställ dem på balkongen så att du kan se dem inifrån - eller om det är minusgrader där du bor i uterummet. De tål ända ner till ett par minusgrader (om de fått vänja sig vid kylan långsamt och fint.)

2 kommentarer:

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Nu har jag läst ikapp mig i din fina julkalender (hinner inte med under veckan) Oj så många bra tips och idéer du har!
Ha det gott!
Ulrika

Felix sa...

Så vackert du har arrangerat! Jag brukar hålla mig till de vita hyacinterna som inte doftar så starkt som de rosa.

Kan passa på att även önska mig boken "Lökar och knölar". Jag har annars många av böckerna redan... :-)

Adventshälsningar
Elisabet