måndag 8 december 2014

Julkalender 8

Här i Skåne, och inte minst i nordvästra hörnet, är det ofta mildare än i resten av landet. Att Höganäs ligger skyddat vid kusten gör att det gärna är en eller två grader varmare än på orterna runt omkring. Det måste vara en av de minst snörika platserna vi har. Men lite vitt vill man ju ha ändå när det lackar till jul.
Så jag tog helt enkelt en låda med halmpynt från Ikea och julade till det lite. Smälte stearin i vattenbad och doppade julpyntet några gånger tills det fick en snöig feeling. (Lägg dem på ett bakplåtspapper mellan doppningarna.) Lite pyssligt, men enkelt och kul.
Så här ser halmhjärtat ut när det är klart. Bara att hänga upp i ett träd eller en buske i trädgården. Dessutom smälter det inte om det skulle bli plusgrader på julafton (vilket är stor risk).
Allt gott,
Eva
PS. Du missade väl inte tävlingen som jag utlyste i gårdagens inlägg? Du kan vinna en bok från min webshop.

5 kommentarer:

Merja sa...

Ett så kul pyssel! Fina blev de med. Julstjärnorna såg jag i en tidigare lucka. Har inte köpt några än, men tänkte göra det nästa gång jag handlar. Är gärna med i utlottningen av dina böcker. Den lilla gröna, skulle jag gärna vilja ha och signerad också förstås:)
Ha en bra dag!

Ninni sa...

Härligt vintriga utomhuspynt.. Jag vill gärna delta i tävlingen och önskar mig "Kullabygden" då jag och mannen upptäckte denna del av ett vackert Skåne så sent som i Maj 2014, och gärna läser om vilka smultronplatser ni valt att berätta om i ord, text och bild. God Adventstid

Madeléne sa...

Såna där skulle jag kunna göra tillsammans med mina barn. Fast med en twist: Doppa i lämpligt fett och strössla med frön, och hänga upp i päronträdet utanför vårt stora köksfönster. Vi brukar ha många fågel-gäster där året om. De blev glada för den färgglada ullen vi dekorerade med i påsk, och skulle nog gilla ätbart julpynt. Tack för inspirationen! :)

Vill så klart vara med och tävla om en bok också. Är jättenyfiken på Brännässla - en älskad kulturväxt. Tycker det är viktigt att inte förlora all den ofantliga kunskap som finns kring kulturväxter, och beundrar er som håller traditionerna vid liv. :)

Alen Trädgård sa...

Vilket kanonbra tips, ser ju jättefint ut:) Ha det gott/Monne

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tack för era kommentarer - Madeléne - din idé snor jag tillbaka. Bytt är bytt!
Allt gott,
Eva