fredag 5 december 2014

Julkalender 5

Idag blir det en hyllning till en ofta utskälld julblomma. Sedan 1960-talet har julstjärnan funnits att köpa till jul i Sverige och blivit något av ett måste i de flesta hem. Ändå är det många som inte gillar den. För röd? Nej, jag tror snarare att man inte ser växten för allt det röda. Lyft fram julstjärnan i en häftig kruka, sätt den i rätt sammanhang och den blir så fin.
En del påstår att julstjärnor är det mest miljöovänliga man kan ha. (Då köper de aldrig icke-eko vindruvor, bananer eller apelsiner/citroner.) Det är sant, eller det var sant, att man förr sprutade julstjärnorna med gift som tog död på vita flygare. Idag ser produktionen helt annorlunda ut och i princip alla svenska odlare använder nyttodjur före gift när de drabbas av ohyra.
Okej, de behöver ljus och värme för att bli fina, men det behöver gurka och tomater också under delar av året. Så bra att de flesta odlare nu värmer upp med vind- eller pelletsenergi istället för olja (prisutvecklingen har gjort sitt här). Blommor är ju faktiskt "mat för själen" så man kan unna sig det tycker jag. Sorterna idag är också mycket bättre än de var förr, tåligare såväl mot svagt ljus som svala temperaturer, vilket gör att odlarna kan styra utvecklingen med lägre temperaturer och ljus.
Dessutom tycker jag de är fina och sätter knorr på julen.
Allt gott,
Eva
PS. Jippi! Pallkrageboken finns åter i lager efter att ännu en gång sålt slut - snart har 15 000 köpt boken. Vill du ha ett eget, kanske signerat, exemplar finns den att köpa på min hemsida.

3 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Hallo hallo :D Hur är det med att handla från din hemsida, kan jag göra det från Finland. Jag vet att jag kan få hem den på annat håll, men det skulle ju vara lite kul med en signerad... ;D
Ha det gott, och tack för julkalender!
/Nina

Med fingrarna i (j)orden sa...

Hej Nina! Nej, det går tyvärr inte, men mejla mig så fixar jag det ändå. Portot blir lite högre, beroende på vilken bok du väljer. Adressen är: eva(at)robild.se

Inger sa...

Skönt att höra om nyttodjuren, osv. Svärmor kom med en röd till mig idag.
Trevlig helg och kram!