torsdag 11 december 2014

Julkalender 11


Det är en riktigt mild december i år, särskilt i södra Sverige. Det skulle vara vackert med lite snö, men en fördel är det med det milda vädret - det går att ha blommor utomhus. Särskilt hyacinter tål mycket kyla, ja så länge de inte slagit ut kan de tåla ett par minusgrader. Eftersom hyacinter kan dofta i mesta laget (särskilt de blå) så brukar jag placera ut dem på förstutrappan istället.
Julrosorna är också riktiga tuffingar, men det gäller att gå varsamt fram och inte kasta ut en planta som stått inne i husvärmen, då blir kontrasterna för stora. Nej, smyg ut dem i uterummet/växthuset först (eller annan sval plats) och sätt ut dem en dag när det är rejält med plusgrader. Då kan de trivas och blomma riktigt länge.
Allt gott!
Eva
PS. Är vi kompisar på Facebook? Trevligt! Om inte, så får du gärna leta upp mig där och skicka en vänförfrågan. Många av mina trädgårdsbilder hinner aldrig till bloggen. Jag finns också på twitter och instagram som robilde och på Pinterest som Eva Robild.

2 kommentarer:

Veronica sa...

Ja det är verkligen en mild vinter. Jag tror inte vi i Sthlm har haft mer än 3-4 nätter med minusgrader ens en gång.
I dag beställde jag tom 300 tulpaner som jag ska hinna gräva ner och som vädret ska se ut framåt så kommer det att funka :)

Galen vinter!

//Veronica

Med fingrarna i (j)orden sa...

Lycka till med planteringen Veronica!