onsdag 16 november 2011

Vinter i zon noll


Kolla mamma: "Det är nästan snö på gräsmattan!" Min dotter var helt till sig i morse, men lite för stor för att börja kräva pulka fram som mina barn annars alltid tiggt om bara det är lite vitt på marken. När man sällan ser snö, och snön sällan blir djupare än några centimeter, är det inte så lätt att se skillnad på snö och frost. Själv såg jag istället möjligheten att fota höstens första frostbilder. Minus 2 är det kallaste vi haft hittills denna milda höst. Jätteverbenan var fin med frostad topping tycker jag.

 Luktärterna har nog också gjort sitt, men slutade med flaggan i topp!
 Till och med torra bruna löv blir fina med lite kristyr på toppen.

Och buxbomhäcken blir nästan som ett konstverk: grön på sidorna och vit spetskant ovanpå. Här i Höganäs är det nog zon 0, tror bara några få platser i landet har mildare vintrar. De är oftast är mer bruna och grå än vita och därför är de vintergröna inslagen i trädgården så värdefulla. Hoppas, hoppas, att mina buxbom klarar sig undan sjukdomen.
Strax bär det iväg till Hisingen med En lisa för själen. Det ska bli föredrag på Volvo lastvagnar (för anställda) - undrar om det dyker upp några bloggare där? Hade varit kul!
Eva

9 kommentarer:

Blomkärringen sa...

Det är vackert med frost och lite snö. Ha det bra och lycka till med föredraget. Tack för fina bilder.
Blomkärringen

Anna Vattenkanna sa...

Jag blir full av skratt - mina barn kunde inte heller se skillnad på snö och frost när de var små men bor man i Skåne så är det inte så lätt...

Lycka till med föredraget hos Volvo.

kram Anna Vattenkanna

Alen Trädgård sa...

I morse var det en alldeles ovanligt vacker morgon men frostvitt i flammande soluppgång och havet som en spegel:)) Vad synd att jag inte har möjlighet att höra dig i kväll:( Hoppas det kan bli en annan gång. Ha det gott/Monne

OF SPRING AND SUMMER sa...

Hej Eva!
Läckert med årets första frost. Det blir vackra bilder.Ingen frost här i London ännu men London har sitt eget lite varmare mikroklimat.
Ha det så bra.
Kram Ingrid

Inger sa...

Eva,
så glad jag blev när jag läste din kommentar hos mig, du är alltid välkommen!
Och så avis jag blev när jag såg knopparna på din kamelia, jag får väl träna lite till...
Lycka till med föredraget!
Kram Inger

AnnCharlotte sa...

Hihi...när man bor här nere i landet är det bäst att gå ut med pulkorna så fort man kan för, för det mesta är ju snön borta nästa dag....
Ha det bra :)

Merja sa...

Det blir bra fint med lite frost i trädgården:)

Susie på Stjärnarve... sa...

Åh vad vacker buxbomshäcken är! Tyvärr kan man ju inte göra annat än att hålla tummarna för att dom inte ska drabbas - otroligt trist!!

Hans sa...

Här i Norrbotten regnar det ikväll. Var är snön? Många längtar efter de vita vidderna men jag trivs bra med det ovanligt milda väder vi har nu.
Lite frost duger gott för mig.
Om detta väder fortsätter kanske även jag kan plantera buxbom i trädgården...
Ha det fint.