söndag 13 november 2011

Städa eller inte?

Jag brukar alltid hävda att man inte kan "städa" i sin trädgård. (Städa är nämligen en inomhussyssla tycker jag.). Däremot kan man ibland behöva städa undan en del saker. Ogräs kanske... Jag klipper inte ner mina perenner på hösten, med två undantag. Pioner och julrosor. Dessa får lätt svampsjukdomar på bladen av de  fuktiga vintrar vi brukar ha här i Höganäs och därför klipper jag bort dem nu så att eventuella svampar inte smittar de nya knoppar och blad som kommer tidigt på våren. Så nu är det bara stubbar kvar i rabatterna där pionerna har stått. 

Nej, det var inte helt sant. De vackra pionstöden från Eld Garden står nämligen kvar.  De tycker jag pryder sin plats även på vintern och så behöver jag inte oroa mig för att sticka dem i pionknölarna på våren. Nästa år skaffar jag ännu fler.
Skön söndag önskas såväl fäder som alla andra,
Eva

15 kommentarer:

mammi sa...

Tack för "påminnelsen" Pionerna har jag bara glömt, men julrosorna har ju blommat till och från hela året, får titta till dem extra.
Ha en skn helg
Kram

Alen Trädgård sa...

Städar inte i rabatterna på hösten jag heller förutom att jag klipper ner Iris sibirica som blir som stora slafsiga/slemmiga högar på våren om de inte klipps bort nu:) De går inte att "dra" loss deras blast som det gör med andra Irisar:) Ha det gott/Monne

Susie på Stjärnarve... sa...

Dom där stöden var otroligt vackra - förstår precis varför dom får stå kvar!

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Här "städas" det till våren. Tycker det är skönt då, känns som en ny start efter den mörka vintern att man gör rabatterna redo för en ny vår :-)
Jag trodde inte man "kunde" klippa ner just pioner på hösten. Tycker mig ha läst att de då kan "ruttna bort" men det kanske inte alls stämmer? Det blir ju som du skriver lätt sjukdomar på bladen men jag har inte "vågat" klippa bort pionbladen... Kanske skulle ta och göra det i år?
Ha det gott. Kram, Ingela

gittan sa...

Jag "städar" Brunnsrabatten på hösten eftersom det är knökfullt med vårlökar där och de kommer upp tidigt. Jag vill ju inte trampa på dem när jag rensar fjorårsris =) Sen får Valnötsrabatten sig en rensning den med eftersom alla blad måste bort och då ryker liksom resten också när man ändå är igång. Resten spar jag tills i februari (snöfria vintrar vill säga) när snödropparna börjar titta fram - längtar!

Fru C sa...

Näe jag städar inte...varken inne eller ute skulle nog någon vän av ordning säga ;)

Pionstöden pryder verkligen sin plats även utan något grönt till.

//Carolina

Sabelhagens Olivlund sa...

Jag städar inte heller så mycket, gör som du klipper ner pioner. Rensar lite och krattar löv. I kväll får jag en rosleverans, så i veckan blir det att plantera! Kul!!
Kram Maria

Boäng sa...

Ja, tack för påminnelsen. Har inte fått flyttat mina pioner, vilket jag borde.....får åtminstone klippa bort det sjuka. Undrar om man kan hjälpa dem med lite Binab till våren?

Anna Vattenkanna sa...

Nä, låter det mesta vara men bruka flytta löv till rabatterna. Vissa anueller som ser för tråkiga ut drar jag upp dock.

Kram Anna Vattenkanna

Iréne JB sa...

Ska nog göra som du, klippa ner pionerna. Har ett lika dant pionstöd som du, från Eld Garden och det vill man ju ska synas. Kanske får bli ett projekt för morgondagen då jag slutar tidigt.

Iréne JB sa...

PS. Jag vill också ha fler pionstöd. Kanske har jag råd med ett till nästa år :) DS

Helena sa...

Här städas inte alls i trädgården.
Jag kallar det för att pyssla lite ;-) men det blir på våren då lusten är som störst!
KRAM från mig!

Merja sa...

Har också slutat att städa i trädgården..förutom några undantag:)
Ha det gott!

Ruben sa...

Finurliga stöd! Men man måste nog vara författare för att ha råd med dessa, antar jag! ;-) Jag har också klippt ner pionerna, och klippt in litet av sådant som riskerar att lägga sig ut på gräsmattan!

Ha det gott!
/Ruben

Anna-Maria sa...

Nä ingen städning här heller annat än nedfallna frukter från aplarna. Resten får ligga kvar. Pionstöden har jag tittat på tidigare och hoppas att de säljs här i närheten nästa år.