måndag 28 november 2011

Berits härjningar


Stormen Berit, eller om det nu var hennes lillasyster, har åstadkommit stor skada i NV Skåne. Därför tycker jag att två avbrutna rosenspaljéer trots allt inte är så farligt. Kanske, kanske går de att laga.

Tack och lov har växthuset klarat sig. Fiberduken kring kamelian höll däremot inte alls, men det var ändå dags att packa in den i juteväv istället. Så snart vinden lägger sig får jag ut till den.
Inget ont som inte har något gott med sig. Denna lilla rackare hade jag nog inte upptäckt om jag inte varit ute med min speciellt noggranna blick idag. Ett par centimeter cyclamen bara, men såååå söt!
Fönsterputsare - hjälp! Trots att jag bor sådär en kilometer från stranden så är vindarna fulla med salt från havet. När solen lyser igenom ser det nästan ut som snökristaller. Ska man putsa bort saltet måste man ha rödsprit eller motsvarande i vattnet. Det blir inte högsta prio hos mig i alla fall.
Jag har hört om en del sönderblåsta växthus efter stormen, hoppas inget värre har hänt i alla fall!
Eva

14 kommentarer:

Ranunkel i rabatten sa...

Oj, jag är så glad att stormen inte rört oss. Den har ställt till med massror, har jag förstått. Lycka till mes havrerade spaljeer. //Anna

Berit sa...

Så skönt att skadorna inte blev värre, även om det är trist med sönderblåst spalje.
Nog var jag och härjade kring Göteborg men på sommaren, och jag dansade nog mest som en virvelvind genom en del trädgårdar och plantskolor:)
Ha en underbar dag!!
Berit

Gela sa...

Hos mig har det blåst men tror att andra haft det betydligt värre. Det lär ju märkas på bloggarna under dagen gissar jag. Ha en fin fin dag/Gela

Susie på Stjärnarve... sa...

Du klarade dig bra trots allt!
Vi har klarat oss ännu bättre, för än så länge har inget skadats hos oss. Hur det är på resen av ön vet jag dock inte.

Anna Vattenkanna sa...

Ja, det var ingen nådig storm. Tur att det inte blev värre skador hos dig. Bor själv ca 500 m från Öresund och på husets västsida är de nyputsade fönsterrutorna helt täckta av saltfilk... glad att jag inte bor närmre sundet!

Kram Anna Vattenkanna

Moa sa...

Tur att det gick så bra.. här har det blåst rejält oxå, men inget allvarligt i min trädgård har hänt.. ja en lykta ramlade ner från trappen och julgranen som sattes upp i lördags la sig ner o väntade ut stormen. Kram o ha en bra dag.. Moa

Alen Trädgård sa...

Ja fy katten vad det blåste. Två jättetallar välte över sommarstugan men som tur är verkar det som huset klarade sig från allvarligare skador:) Synd på rosenspaljéerna men det är ju ändå materiella skador. Ha det gott/Monne

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Men usch vad det verkar ha stormat hos er. Skönt att inte något mer havererade. Åh, så söt cyklamen. Ett par centimeter ren glädje :-))

Kram
Charlotte

Inger sa...

Skönt att du är relativt skonad av stormens härjningar men fönstren ser inte så kula ut, kanske kan det hjälpa med ett rejält regn?
Kram

Marina sa...

Här lossnade två mindre plåtar från uthustaket (det där gröna hemska "bygget") och de repade ena bilen lite. Inget annat förstört vad vi vet. Det är ju så mörkt hela tiden!

Kram!

Anonym sa...

Ja jösses vilket oväder det var! Våra byggnadsställningar höll, men presenningarna som täckte dem revs i strimlor. Hoppas vi inte behöver uppleva nåt liknande på länge! Kram Hanna

Anonym sa...

allt är saltinpackat.smakade på vattendropparna som hängde på trädgrenarna, saltare än havet.
Bitte i Nyhamn

Lisa sa...

Ja ni har nog haft värre styrkor på stormen än här, och det är jag tacksam för, efter tunneldramat ;-) Fast det blåste visst 25 sekundmeter på Vänern inatt och det är rätt rejält det också. Såg att mina nyputsade fönster var ett minne blott idag, blä !
Men sötaste cyklamen du har där, undrar jag om såna skulle klara sig här hos oss. Ha det gott !
Lisa/Lisas trädgård

karina sa...

Hejsan!
Här ställde hon bara till att jag fick en motion i trädgården. Det var ett lager av tallbarr, kvistar och grenar som skogen fick tillbaka. Tur att växthuset klarade sig och klart att det går att fixa de vackra rosstöden. Ha det gott, Karina.