onsdag 29 februari 2012

Underbar undervärme


I år har jag skaffat en bricka med undervärme för sådder och sticklingar. Man pluggar in den i elkontakten och så höjer den temperaturen cirka 8 grader jämfört med rumstemperaturen. Jag inbillar mig att det kommer att snabbrota mina hibiskussticklingar som jag fick i utbyte mot mistelfrön häromveckan.


Med värmebrickan följer fyra små miniväxthus för sådder. De har små lock med ventilationshål. Det verkar bra, men ännu har inga av fröerna grott. Väntar ivrigt på att chiliplantorna ska gro! Tycker i alla fall de borde vara först av dem jag sått. Ännu har jag alltså inget betyg att ge, men det känns bra.
Minidrivhusen och undervärmebrickan kommer från Wexthuset. Om man prenumererar på deras nyhetsbrev har de extrapris på brickan just nu. Följ länken här för att läsa mer.

På torsdag börjar Hem och Villa mässan i Malmö och som traditionen bjuder är en avdelning avsatt för trädgårdsinspiration, Skånsk Trädgård. Några år på gamla mässan var det ganska trist, men i fjol hände något och i år ser jag riktigt fram emot evenemanget som hålls i helt nya mässhallar i Hyllie. Det brukar vara mycket långt från Trädgårdsmässan i Stockholm både vad gäller omfattning och kvalitet, men det ska ändå bli kul att få inspiration och träffa en massa likasinnade. Om du är där på torsdagen så kanske vi stöter på varandra. Länk till mässan här. Mässan fortsätter till och med söndag. Kanske smiter jag in och kollar på kök också, längtar efter nya köksluckor och kanske en ny spis...
Allt gott,
Eva
PS Två vinnare av mässbiljetter har missat att mejla in sina adresser! (Se lördagens inlägg.) Om de inte blir "hämtade" så får jag ha en extradragning längre fram.

5 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Vi satsade på undervärme för våra sticklingar i år, mattor som ligger i sand som vi ställt "växthus" på. Vi har märkt en enorm skillnad mot andra år, det blir rötter på nolltid även sådderna gror snabbare så visst är undervärme kanon:) En värmebricka låter ju förträffligt:) Ha det gott/Monne

trädgårdsdrömmar sa...

Har bara goda erfarenheter av undervärme.Har en matta som jag kan lägga ut.Och ett mindre växthus som har undervärme.Tomatfröerna grodde på ett par dagar när sådderna sattes där.

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är ju tur att man bor så här lite "off" så man inte kommer till några trädgårdsmässor. Då hade jag kommit hem med en massa saker som jag egentligen inte behöver, men det är svårt att låta bli när det gäller odlingssaker. Men jag drar ju faktiskt inte upp några frön så......

Monica sa...

Tack för biljetten, den kom idag :-)

Drar upp mina frön på fönsterbänken. Varmt och skönt och söderfönster så de får mycket ljus. Tomater på gång och även purjolök som jag ska försöka mej på att sätta i hinkar i år. Spännande

Anonym sa...

Brickan blir toppen för dina chilifrön också. De är svårtstartade utan undervärme. Själv använder jag en elektrisk värmematta från Lukas gamla terrarium.
Hälsar Lotta