tisdag 28 februari 2012

Idag kommer våren

Nej, jag syftar inte på vädret eller utetemperaturen (även om jag märker hur regnet tär på tjälen centimeter för centimeter - jippi!). Jag syftar på den härligt utslagna buketten med soliga tulpaner och narcisser på mitt köksbord. Om man köper många buketter på olika ställen lär man sig vilka som håller kvalitet. Jag köper aldrig tulpaner med hårt knutna knoppar som inte visar färg. De vissnar ofta innan de orkar slå ut. Detsamma gäller de tulpaner som säljs före och precis efter jul, de blir sällan fullt utslagna. Nej, jag köper buketter som visar färg och kommit en bit. Och så ska de ha mycket vatten i vasen + påfyllning varje dag. Sen kan man ha otur ändå ibland, men dessa som jag köpte på torget i Malmö var en verklig lyckoträff tycker jag. Oerhört vackra utslagna. Jag måste bara komma ihåg att köpa nästa bukett på en onsdag eller torsdag så att de är som bäst under helgen när jag är hemma och kan njuta fullt ut.

Ni som bor i närheten av Mjöhult (mellan Höganäs och Helsingborg) är välkomna på föredrag ikväll. Jag ska prata om våren (både inspiration och praktiska tips) hos byaföreningen. Kommer även att visa några bilder från inspelningen av Trädgårdsfredag förra året. Min skrivarlya ligger precis utanför byn så det är verkligen min hemmaplan. Det är vårens enda öppna föreläsning, jag har tackat nej till allt annat pga för mycket jobb, men byaföreningen hade jag lovat komma till för länge sen. Platsen är idrottsvailjongen och tiden 18.30. Inträde 50 pix.
Allt gott,
Eva

10 kommentarer:

Helena sa...

Åh jag hoppas du har rätt...men det började snöa här igår kväll hm...
Kan det vara Monte Carlo tulpaner min mammas favorit som doftar så gott!
KRAM från mig!

Anna-Maria sa...

Härligt med gult, nu blev jag också sugen på gula tulips!

Alen Trädgård sa...

Konstigt att man blir så himla glad åt gult just på våren:) Dina tulpaner ser helt underbara ut:) Synd att jag inte bor närmare Mjöhult, skulle vara kul att komma och lyssna på dig:) Ha det gott/Monne

Vivishagerom sa...

Håper virkelig at våren kommer! Nå er det jo snart mars og det er jo den første vårmnd!

Ønsker deg en fin dag! Klem

Berit sa...

Jag köpte också gula tulpaner härom dagen, just för den gula och vårlika färgen.Oj om man bodde närmare så skulle jag genast ha kommit på din föreläsning.
Ha en alldeles underbar tisdag!!

Ninne sa...

Gula tulpaner är såå VÅRLIGA så man blir sjuk. Jag har bestämt att i morgon är den 1 mars o då SKA VI HA VÅR??
Lite för långt att köra för mig när man inte vågar lita på vädret. Det hade varit kul att hört Dig, o hoppas ni snart är tillb. med ORDENTLIGT trädgårdsprogram-- Era är bra mycket bättre än det som de försökt sätta in nu!
Ha det gott i vårens tid
Vårkram Ninne

Helén sa...

Härliga Tulpaner och det var bra köpetips som jag ska tänka på, för de stämmer sååå bra. //helen

Kristina Bonander sa...

För några år sen tycker jag att varenda tulpanbukett var stel och outslagen. Men det verkar som tulpanmodet mjuknat en smula och tur är väl det. För visst är tulpanerna mycket härligare när de hänger hängivet över vaskanten, utslagna och levande.

Och gult som känns så underbart lovande.

Ha det gott
Kristina

Fröpåsen sa...

Tack för tulpankursen!

Anna sa...

Ååh vad trist att jag läste detta nu och inte när jag kom hem från jobbet. Annars hade jag ju tagit mig från andra sidan Svedberga kullen för att vara med på föreläsningen och mamma som är nere och hälsar på hade gladeligen hängt på.

Nästa gång får det bli.

Kram
Anna