söndag 4 juli 2010

Kruk-o-man



Nu är det ingen hemlighet längre - jag erkänner - jag är krukoman. Som de flesta andra tänker jag varje sommar att nästa år - då ska jag inte ha så många krukor att vattna. Och så är jag där ändå och köper på mig fler och fler. För det handlar inte enbart om att jag älskar växterna. Jag är överdrivet förtjust i krukorna också.
Min nya "huvudleverantör" sedan är i fjol är keramiker Peter Nilsson på Kullabygdens Keramik. Han gör handdrejade krukor till bra priser och ju fler man köper desto billigare blir det (per styck). Det här är en av årets nya modeller med vackert men diskret mönster på. Han har även stora svarta krukor som är urläckra. Missa inte ett besök här om ni har vägarna förbi Höganäs/Mölle. Krukmakeriet ligger in på en gård strax norr om Nyhamnsläge.



Dessa är lite mindre, kanske i minsta laget för pelargoner (men småplantor går bra). Jag har fått fem stycken som jag planerat mina små citronverbenaplantor i. Dessa tog jag som sticklingar i fjol och de har nu växt till sig bra. Samma keramiker, lite mörkare lera.



Peter gör även de här finurliga sticklingskrukorna - och en av er bloggare (Växthusmadam) har en av dessa svartvinbärssalivaplantor på väg. Nästa vecka ska jag ta rossticklingar och sätta i krukorna.



Häromkvällen när vi satt och åt på terrassen så började min man räkna krukorna, men när han kom till 61 bad jag honom sluta. Gjorde själv om räkningen idag och kunde konstatera att jag har - håll i er nu - 211 krukor med plantor. Krukväxter inne ej medräknat (de är inte så många så här års), inte heller sticklingar eller småplantor av perenner som står på tillväxt. Nej, det är pelargoner, medelhavsväxter, sommarblommor och en och annan perenn som alltid står i kruka. Den här tomma krukan som jag fyndade på min resa till Norrköping i våras är inte heller medräknad. Den ska nog få en pelargon snart.



Igår var det marknad på torget i Höganäs med inriktning byggnadsvård och trädgård. Där hittade jag bland annat de här två sötnosarna. Särskilt den högra är jag förtjust i.


Och eftersom jag vet att krukorna brukar ta slut varje år så spar jag på allt. Den här krukan sprack i vintras i två exakt likastora halvor. Båda delarna, även ovandelen utan botten, är nu planterade.


Min största kruka är denna zinkbalja som jag försökte ha bambu i, men den dog i vintras. Tycker ändå det blev snyggare med funkiorna, så jag har redan kommit över förlusten.
Ha en bra vecka - nu blir det nog inte tid till så mycket bloggande eftersom jobbet kallar.
Eva

19 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

HIHI...........MEN DET ÄR SVÅRT ATT STÅ EMOT,....JÄTTEFINA :)
Vilken dag kommer ni........nu börjar det blomma fint...fredag??
Håkan

Sylvia sa...

Härligt att konstatera att man inte är ensam "krukoman"!
Jag har också alldeles för många krukor, men kan bara inte låta bli att "bygga" ännu fler! Krukomani är som ett gift i blodet, omöjligt att bli av med!! :-) Så varför ens försöka!

gittan sa...

Här har du en like - krukoman är jag definitivt! Jag har dock inte riktigt lika många som dig (det kändes faktiskt ganska så skönt "skrattar") Men det finns gott om krukor både inne och ute här minsann. Efter att du nu visat dina underbara krukor så infann ha-begäret sig med en gående gång! Ha en härlig vecka / kram gittan

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag lovar, du är absolut inte ensam! Varje år sen vi flyttade hit så säger jag att jag ska ha färre utplanteringsväxter i krukor - och så blir det bara fler och fler. Det är precis likadant som med rabatter!
Senaste tillskottet kom idag. Igår lyckades nämligen gubben köpa en jättekul spaljé och då måste vi ju ha något som klättrar på den, så det blev en planta med 5 (enligt försäljerskan) olikfärgade Blomman-för-Dagensom jag satt i en rektangulär plåtkruka. Som om man inte hade nog med vattning!?

Mia sa...

Keramikkrukor är bara så fina, själv får jag begränsa mig lite, jag har så många inne som ska ha vatten också.. Men dom sticklingskrukorna var så speciella att hade jag hittat dom så hade flera blivit med hem :)
Ha en fin vecka du också !

Britt sa...

Man kan nog kalla dig krukoman, så många krukor helt otroligt//Britt

Carolina sa...

Imponerande antal krukor ;)
Jag får ta mig en utflykt tror jag, har fortfarande inte varit hos Peter... Jag är ju så vansinningt förtjust i MMölle krukmakeri :)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Krukor kan man inte ha för många av....... Men 211 dröjer det ett tag innan jag kommer upp i...... :-)

Det är fint med olika sorters terrakotta-krukor och gamla sådana. Tyvärr är de ganska svåra att hitta på loppisar tycker jag. Antar att det är fler som håller utkik.....

Ha en bra jobbarvecka!
Kram Charlotte

haspet sa...

Du slår mig med hästlängder tack och lov ;-), men visst är det härligt med vackra krukor. Tänk att en vacker blomma i plastkruka blir ännu vackrare i en fin lerkruka. Och när det blir ännu billigare om man köper flera så kan man ju bara inte låta bli ;-). Ha det bra.// Peter

Lotta Sultan sa...

oj. 211! där ligger jag verkligen i lä.
ska visa min man detta inlägget när han klagar på att jag är krukbesatt...
fina är dom iallafall!

HelenJ sa...

Ok, jag som tyckte jag hade många har inte ett dugg att sätta emot detta. Jag gillar också krukor, det enda problemet med dem är att de är så tidskrävande att vattna. Så jag försöker dra ner på dem varje år - men när det är dags att plocka in allting på hösten har det på något vis blivit lika många eller fler i alla fall. =)
Ha det gott
/Helen

Trädgårdsdrömmar sa...

Och jag har en kruka här hemma som står och väntar på dig!!!!
Du har en otroligt läcker samling!!!!
Ha det gott
Carina

Merja sa...

Jösses va många!! Jätte fina!Gissar att du går med slangen och vattnat...annars blir nog armarna alldeles för långa;)

Mies Balkong sa...

Oj så mycket krukor du har, men det är ju så mysigt med krukor. Den med taklök var lite extrafin! =)
/Marie

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Kan inget annat än hålla med, krukor ÄR bara så fint. Ska försöka hinna med att åka till Peter snart.
Ha det bäst,
Lydia

♥Min Eden♥ sa...

Hej, jag heter Nina och jag är också krukoman :D

Anna sa...

Krukor kan man väl inte få för många av? Det verkar ju aldrig som om man har rätt storlek ledig när man behöver den, så jag har konstaterat att jag behöver fler. Men jag har ingenstans att förvara dem i lägenheten.
Lerkrukor med patina är bland det snyggaste jag vet. Både innomhus och utomhus. Just rosa pelargoner och den där vit-gröna patinan är en underbar kombination! Sommar...

Cecilia - Vi tre & trädgård sa...

Vad roligt att träffa dig på marknaden Linolja & lavendel i Höganäs Eva!

En rolig & solig dag på marknaden för oss, och du såg glad ut med ditt senaste krukfynd under armen -och nu förstår jag ännu mer... :-) Den var en del av ett större sammanhang... Njut din samling!

(även min favoritbambu i kruka dog i vintras... har inte riktigt hämtat mig än, men kanske skulle man ta o inspireras till en ny liten hosta... Tycker om! Tänkvärt tips, tack.)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Krukor är svårt att stå emot ;) Skall till Skåne om någon vecka och då kanske det blir att ta en sväng till Peter Nilsson.
Gillar skarpt den oglaserade Ekebykrukan du visar.
Ha det gott
Birgitta